Hospodársky denník
USD49,553 Sk
EUR43,644 Sk
CHF28,603 Sk
CZK1,262 Sk
  Pondelok  2.Apríla 2001

Obavy z tlaku konkurencie

Tatra čaká na strategického partnera

Kopřivnická Tatra bez spojenia sa so strategickým partnerom nemôže dlhodobo odolávať tlaku svetovej konkurencie. Konštatoval to finančný riaditeľ spoločnosti Jan Ludva. Povedal, že automobilka nemôže v budúcnosti existovať samostatne, pretože nemá dostatočné kapitálové prostriedky. „Na automobilovom trhu nemôžeme konkurovať už skôr prepojeným silným svetovým spoločnostiam,“ uviedol. Podľa generálneho riaditeľa a šéfa predstavenstva firmy Petra Urbana by tradičného výrobcu nákladných vozidiel mal nový vlastník prevziať do konca tohto roku. „Malo by ísť o takého partnera, ktorý je finančne silný a ktorý prinesie finančné prostriedky aj do investícií. Mal by mať i aktívnu účasť v automobilovom priemysle, rovnako ako v globálnej servisnej a distribučnej sieti,“ uviedol Urban. V tejto súvislosti dodal, že Tatra je teraz jednou z dvoch svetových firiem, ktoré doteraz strategického partnera nemajú.

Uzatvorenie hĺbkovej kontroly vybranými investormi sa predpokladá v máji a krátko nato by mali záujemcovia predložiť záväzné ponuky. Doteraz sa stále nevie, či záujemca bude mať o automobilku záujem ako o celok vrátane dcérskych spoločností, alebo či prejaví záujem iba o materskú spoločnosť. Automobilka Tatra Kopřivnice vlani predbežne hospodárila s hrubým ziskom 191 miliónov Kč oproti strate 2,6 miliardy korún v roku predchádzajúcom. Vzrástli jej tržby na 4,3 miliardy oproti 2,8 miliardy korún v roku 1999. Predala 1632 nákladných automobilov, čo je o 500 viac ako v predminulom roku. K zahraničným odberateľom putovalo 1446 vozidiel a najväčšími odberateľmi bolo Rusko, Čína a India. Tatre Kopřivnice sa podarilo zvýšiť aj výrobu o 40 percent, čo predstavuje objem 1686 automobilov.

Ivo Skoumal

Brno

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.