Hospodársky denník
USD49,553 Sk
EUR43,644 Sk
CHF28,603 Sk
CZK1,262 Sk
  Pondelok  2.Apríla 2001
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













CFM International sa presadzuje


Francúzsko-americké konzorcium CFM International podniká kroky, aby si udržalo svoje významné postavenie na svetovom trhu leteckých motorov. CFM, ktorého rovnocennými vlastníkmi sú americký gigant General Electric Co (GE) a francúzska Snecma, začal s realizáciou trojročného projektu Tech 56 zameraného na prepracovanie najpredávanejšieho motora CFM56, ktorý sa podieľa na polovici objednávok leteckých motorov na celom svete. Cieľom programu Tech 56 je znížiť spotrebu o päť percent, čo chcú dosiahnuť novým tvarom listov turbín a technikami, znižujúcimi váhu motora. CFM však upozorňuje, že hlavné ťažisko leží na údržbe. Lietadlá, ako B 737 alebo A320, totiž na bežnej linke lietajú menej než 1000 kilometrov, takže ich motory zažívajú množstvo pristátí a vzletov, čo zvyšuje náklady na údržbu. Konzorcium okrem toho vyvíja spôsob výroby motora s menším počtom montážnych dielcov, čo by vyžadovalo menej náhradných súčiastok. Konzorcium chce týmto spôsobom zopakovať svoj úspech zo 70. rokov, keď vtedy dominantný motor JT8D z dielne Pratt & Whitney vytlačil neočakávaný konkurent - CFM. Motory tvoria asi štvrtinu svetového trhu civilných lietadiel a CFM podľa katalógových cien od polovice 70. rokov predalo 13 000 motorov v hodnote približne 70 miliárd USD. Ako informuje agentúra Reuters, konzorcium vlani, keď predalo ďalších 1000 motorov pre boeingy 737 a airbusy A320 a A340, vypracovalo nové technológie modernizácie motorov. Nikto z cestujúcich, sediacich v boeingu 737, nevie, že motory pochádzajú z amerického bombardéra B-1 zo 70. rokov. Pohonné jadro tohto motora z dielne GE bolo pripojené k veľkej vrtuli od Snecmy a vznikol tak ideálny motor pre 140-miestne lietadlo. Pratt & Whitney dominoval na trhu s motorom JT8D, ktorý poháňal model Boeing 727, DC-9 a prvú generáciu Boeingov 737. Pratt, jeho konkurent Rolls-Royce Plc a Boeing očakávali, že 727 nahradí väčšie lietadlo s takmer 200 miestami a po čase začali vyrábať 757, 767 a primerané motory. CFM aj International Aero Engines ocenili motory sumou päť miliónov USD, hoci zľavy sú v tomto sektore bežnou praxou. Minimalizácia týchto zliav a čo najväčší predaj dopĺňajú dva ďalšie faktory, ktoré určujú výber leteckých spoločností: spotreba a náklady na údržbu. (mm)

Počasie

Dnes bude jasno až polojasno, len na severe miestami prechodne zväčšená oblačnosť. Najvyššia denná teplota 15 až 19, na krajnom severe okolo 13 stupňov. Teplota na horách vo výške 1500 m okolo 5 stupňov. Slabý vietor. V utorok bude jasno až polojasno, zrána ojedinele hmla. Najnižšia nočná teplota 5 až 0, najvyššia denná teplota 14 až 19 stupňov. V stredu bude jasno až polojasno, na severe miestami oblačno. Najnižšia nočná teplota 6 až 1, najvyššia denná teplota 14 až 17, na juhu okolo 20 stupňov. Slnko vyjde zajtra o 6.27 a zapadne o 19.24 hod.

Amsterdamoblačno16
Atényoblačno15
Belehradpolooblačno19
Berlínoblačno15
Bratislavaslnečno17
Bruseloblačno14
Budapešťpolooblačno18
Bukurešťoblačno12
Frankfurtpolooblačno18
Helsinkipolooblačno6
Istanbuldážď10
Kodaňdážď12
Kyjevoblačno11
Lisabonjasno18
Londýndážď17
Madridmalá oblačnosť21
Milánopolooblačno17
Moskvaobčasný dážď8
Oslodážď 2
Parížpolooblačno15
Prahapolooblačno15
Rímjasno21
Sofiaoblačno7
Štokholmoblačno10
Varšavazamračené13
Viedeňmalá oblačnosť17
Záhrebpolooblačno18
Ženevapolooblačno17

Odber plynu

Na dnešný deň platí v rozvodnej sústave zemného plynu odberový stupeň č. 3 a vykurovacia krivka č. 1.Údaje o priemernom barometrickom tlaku v kPa za 29. 3. 2001: Bratislava 99, 50, Sliač 97,67, Košice 98,81, Poprad 93,12, za 30. 3. 2001: Bratislava 99,68, Sliač 97,73, Košice 99,53, Poprad 93,18, za 31. 3. 2001: Bratislava 100,71, Sliač 98,55, Košice 99,64, Poprad 94,08.

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.