Hospodársky denník
USD48,98 Sk
EUR43,286 Sk
CHF28,271 Sk
CZK1,265 Sk
  Piatok  20.Apríla 2001
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Vývin smeruje k vyšším rýchlostiam

Hranice každej alternatívy určujú možnosti prístupu k potrebným financiám

Aktuálne trendy v osobnej železničnej doprave hovoria nielen o rastúcom komforte a pohodlí pri cestovaní, ale aj o zvyšovaní jazdných rýchlostí vlakov, ktorých účelom je skracovanie nevyhnutného času stráveného v dopravnom prostriedku. Dosiahnutie tejto méty však nie je jednoduché ani z technickej, ani z finančnej stránky, a to tak z hľadiska výstavby nových tratí alebo modernizácie jestvujúcich tratí, ako aj z hľadiska modernizácie mobilných prostriedkov. Uvedenou problematikou sa na minulej porade zaoberala aj Správna rada Železníc SR (ŽSR), ktorá v tejto súvislosti schválila dva nové dokumenty. O informácie sme sa obrátili na hovorcu ŽSR Miloša Čikovského.

V budúcich rokoch možno aj na Slovensku očakávať zvýšenie traťovej rýchlosti na 140 až 160 km/hod., najmä na trati Bratislava - Žilina.

- Železnice SR majú už projekčne pripravený úsek Bratislava Rača - Trnava na traťovú rýchlosť 160 km/h, pričom jeho modernizácia sa zatiaľ skončila na úseku Cífer - Trnava s tým, že pokračovať sa v nej bude na budúci rok aj v ďalších úsekoch trate. ŽSR sa zároveň projekčne pripravujú aj na modernizáciu úseku Trnava - Nové Mesto nad Váhom. Podobne na druhom hlavnom ťahu sa bude modernizovať na rýchlosť 140 či 160 km/h úsek Zohor - Devínske jazero a následne i ďalšie úseky.

Ako možno hodnotiť proces skracovania času jazdy na trase Bratislava - Praha?

- Medzi Prahou a Bratislavou dôjde k podstatnému skráteniu jazdy vlaku, a to pri EC 132/133 Slovenská strela. Z Bratislavy do Prahy pôjde tento vlak rýchlejšie

o 65 minút

ako doteraz a v opačnom smere o 44 minút. Myslím si, že toto vhodné a rýchle vlakové spojenie cestujúca verejnosť uvíta.

Železniciam SR sa zatiaľ len pomalým tempom darí zvyšovať cestovné rýchlosti v osobnej preprave. Môžete porovnať vaše výsledky s inými železničnými správami?

- Objektívne je porovnanie ŽSR s tými železničnými správami, s ktorými sme sa na rozvoji železníc spoločne podieľali veľa rokov. Zoberme si napríklad vlak EC 170/171 Hungaria, ktorý prechádza štyrmi železničnými správami - DB, ČD, ŽSR a MÁV. Tento vlak bude v novom grafikone 2001/2002 dosahovať jazdnú rýchlosť v rámci DB 81,5 km/h v smere Budapešť - Berlín a rýchlosť 80,3 km/h v smere Berlín - Budapešť. Na tratiach ČD jeho rýchlosť v jednom smere dosiahne 82,3 a v opačnom smere 83,4 km/h. Na tratiach ŽSR to bude 101,4 až 103,9 km/h a na tratiach MÁV 77,5 či 77,6 km/h. Vidíme, že

najvyššie rýchlosti

zo všetkých uvedených železničných správ bude možné dosiahnuť práve na tratiach ŽSR, konkrétne na trati Kúty - Bratislava - Štúrovo.

Rovnako priaznivé výsledky však ŽSR nedosahujú na všetkých svojich tratiach či pri iných vlakových spojeniach. Ako budú ŽSR postupovať, aby nezaostali za vyspelou Európou?

- Všetko je podmienené finančnými prostriedkami. V tomto smere sú predstavy a potreby ŽSR naznačené a definované v dvoch dokumentoch schválených aj Správnou radou ŽSR. Ide o Koncepciu mobilných prostriedkov do roku 2005 a Program rozvoja železničných ciest do roku 2010.

ŽSR majú v súčasnosti problémy s investíciami a práve financie sú závažnou prekážkou, ktorá môže výrazným spôsobom oddialiť dosiahnutie určených zámerov.

- K zvyšovaniu cestovných rýchlostí vedie viacero ciest. Z hľadiska potreby finančných prostriedkov môžeme v podstate rozlišovať základné

štyri postupy.

Po prvé je to skracovanie dĺžky pobytov v nácestných staniciach, teda ich úplné vylúčenie. Ďalej je to odstránenie trvalých obmedzení traťovej rýchlosti. Ďalšou cestou je nasadenie elektrických motorových jednotiek s nízkymi nápravovými tlakmi, s hnacími nápravami v celej súprave a s naklápacími skriňami a štvrtou cestou je komplexná modernizácia tratí, čiže výstavba vysokorýchlostných tratí. Prvá cesta je pre nás najefektívnejšia, pretože si nevyžaduje žiadne finančné prostriedky. Prináša rýchlo a veľký efekt vyjadrený v skrátení časov chodu a v úspore elektrickej energie. Druhá cesta si už vyžaduje isté investičné náklady, ale po odstránení trvalých obmedzení traťovej rýchlosti ihneď prináša úspory, a to trvalo po celý čas životnosti. Tento spôsob je pre ŽSR veľmi aktuálny, lebo na našich tratiach máme dosť úsekov s trvalým obmedzením rýchlosti. Napríklad len na trati Bratislava - Štúrovo - štátna hranica by sme ich pre nevyhovujúci železničný zvršok napočítali 14. Tretia cesta je tiež spojená so značnými nárokmi na investičné prostriedky, ktoré treba vložiť do nákupu elektrických motorových jednotiek, úpravy priecestných zabezpečovacích zariadení a pod. Jej realizáciou možno dosiahnuť zvýšenie cestovnej rýchlosti o 20 i viac percent, a to podstatne rýchlejšie ako v prípade štvrtej cesty. Napríklad po nasadení takýchto jednotiek na trati Bratislava - Žilina - Košice a po nevyhnutných úpravách by sme mohli absolvovať

celú cestu

za necelé štyri hodiny. Teda o hodinu rýchlejšie ako terajší IC vlak Tatran či Kriváň. Finančne najnáročnejšia je, samozrejme, štvrtá cesta, ktorá si vyžaduje veľké finančné zdroje nielen na infraštruktúru, ale aj na vozidlá. Vedenie ŽSR nevylučuje ani jednu z uvedených ciest. Prvá i druhá sa realizujú priebežne. Štvrtou cestou sme sa začali uberať práve v tomto roku, a to v rámci modernizácie trate Bratislava Rača - Trnava. Terajší manažment sa nebráni ani tretej ceste.

Počasie

Dnes bude na západe veľká oblačnosť a miestami slabý občasný dážď, inde oblačno až polojasno. Najvyššia denná teplota 14 až 18, na severe okolo 12 stupňov. Slabý východný vietor. Teplota vo výške 1500 m 4 stupne. V sobotu bude veľká, cez deň na juhu časom zmenšená oblačnosť. Na viacerých miestach občasný dážď, vo vysokých horských polohách sneženie. Nočná teplota väčšinou 6 až 2, denná teplota 13 až 17, na severe okolo 11 stupňov. V nedeľu bude prevažne veľká oblačnosť a početné prehánky alebo občasný dážď. Nočná teplota 6 až 2, denná teplota 12 až 16 stupňov. Slnko vyjde zajtra o 5.52 a zapadne o 19.50 hod.

Amsterdamprehánky7
Aténypolooblačno20
Belehradoblačno15
Berlínoblačno7
Bratislavaoblačno15
Bruselprehánky7
Budapešťdážď14
Bukurešťpolooblačno12
Frankfurtdážď7
Helsinkidážď4
Istanbulpolooblačno15
Kodaňoblačno5
Lisabonpolooblačno19
Londýnoblačno7
Madridoblačno14
Milánooblačno13
Moskvaoblačno13
Oslooblačno2
Parížprehánky7
Prahaprehánky8
Rímprehánky15
Sofiapolooblačno13
Štokholmoblačno5
Varšavadážď10
Viedeňoblačno14
Záhreboblačno15
Ženevadážď8

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.