Hospodársky denník
USD48,98 Sk
EUR43,286 Sk
CHF28,271 Sk
CZK1,265 Sk
  Piatok  20.Apríla 2001
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Lekári železničných koľajníc

Sedemnásťmetrový lom objavil až defektoskop

Pravidelné periodické prehliadky nie sú záležitosťou iba zdravotníctva. Funkčný stav sa pomocou defektoskopických prístrojov pravidelne skúma aj na všetkých železničných tratiach, konkrétne koľajniciach v rámci Železníc SR. Každá správa železničných tratí a stavieb má niekoľko „lekárov“ koľajníc, ktorí musia chodiť za „pacientmi“ do terénu a odhaľovať jeho neviditeľné „choroby“. Hlavné merania robia na každej trati dvakrát ročne. Takáto dvojica defektoskopistov pracuje aj pri mechanizačnom stredisku v Štrbe. Ján Svitan si „odkrútil“ na železnici už dvadsať rokov, z toho štrnásť pri defektoskopii. Jeho služobne mladší kolega Vladimír Jakubčiak to s ním ťahá už šiesty rok. Dvojica má pod palcom vcelku atraktívny obvod. Pohybujú sa po tratiach na trase Poprad, Liptovský Mikuláš, Stará Ľubovňa, Štrbské Pleso, Studený Potok a Tatranská Lomnica. Možno to pokladať za peknú turistickú vychádzku v teplých letných mesiacoch, avšak keď príde pod Tatry zimný vietor a tuhý mráz, to už vôbec nie je lákavé. „Do terénu chodíme prakticky každý deň a za každého počasia. Samozrejme, musíme brať do úvahy aj podmienky na fungovanie techniky, ktorú treba chrániť,“ zdôrazňujú defektoskopisti zo Štrby, ktorí prejdú s koľajovým defektoskopom KD -72 denne až takmer štyri kilometre tratí vo svojom rajóne. Každé podozrivé miesto na koľajnici im oznámi defektoskop zvukovým signálom. Na tomto mieste farebne označia koľajnicu a nadväzne sa sem vrátia s ďalším prístrojom na vyhľadávanie chýb. Obrazovka tohto prístroja im už presne napovie, či je v koľajnici trhlina, dutina alebo napríklad tzv. tmavá škvrna, ktorá je predzvesťou odlupovania materiálu z pojazdnej hrany koľajnice. „Môže sa stať, že za celý deň nenaďabíme na žiadnu poruchu. Avšak chýb je tým viac, čím viac je trať zaťažená železničnou prevádzkou. Samozrejme, potom už podľa rozsahu a závažnosti nasleduje jej náležitá liečba,“ dodáva Vladimír Jakubčiak. Práve prostredníctvom defektoskopických prehliadok možno predchádzať vzniku veľkých lomov koľajníc, ktoré ohrozujú bezpečnosť železničnej prepravy. Pred 12 rokmi s defektoskopom odhalili až 17 metrov dlhý lom v koľajnici. Znie to možno neuveriteľne, ale ani takýto rekordne dlhý lom sa nedal ľudským okom zaregistrovať. Pomocou defektoskopických prístrojov však nekontrolujú len koľajnice, ale rovnako pozorne sa venujú aj meraniu tzv. jazykov a srdcoviek po naváraní.

Jozef Kunik

Počasie

Dnes bude na západe veľká oblačnosť a miestami slabý občasný dážď, inde oblačno až polojasno. Najvyššia denná teplota 14 až 18, na severe okolo 12 stupňov. Slabý východný vietor. Teplota vo výške 1500 m 4 stupne. V sobotu bude veľká, cez deň na juhu časom zmenšená oblačnosť. Na viacerých miestach občasný dážď, vo vysokých horských polohách sneženie. Nočná teplota väčšinou 6 až 2, denná teplota 13 až 17, na severe okolo 11 stupňov. V nedeľu bude prevažne veľká oblačnosť a početné prehánky alebo občasný dážď. Nočná teplota 6 až 2, denná teplota 12 až 16 stupňov. Slnko vyjde zajtra o 5.52 a zapadne o 19.50 hod.

Amsterdamprehánky7
Aténypolooblačno20
Belehradoblačno15
Berlínoblačno7
Bratislavaoblačno15
Bruselprehánky7
Budapešťdážď14
Bukurešťpolooblačno12
Frankfurtdážď7
Helsinkidážď4
Istanbulpolooblačno15
Kodaňoblačno5
Lisabonpolooblačno19
Londýnoblačno7
Madridoblačno14
Milánooblačno13
Moskvaoblačno13
Oslooblačno2
Parížprehánky7
Prahaprehánky8
Rímprehánky15
Sofiapolooblačno13
Štokholmoblačno5
Varšavadážď10
Viedeňoblačno14
Záhreboblačno15
Ženevadážď8

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.