Hospodársky denník
USD48,98 Sk
EUR43,286 Sk
CHF28,271 Sk
CZK1,265 Sk
  Piatok  20.Apríla 2001

Kompromis či ziskuchtivosť?

Debaty o novej konkurenčnej sérii v zákulisí formuly 1

Vidina konkurenčnej série formulových pretekov, ako ju plánujú najväčší výrobcovia automobilov na svete, nie je podľa šéfa Jaguaru Bobyho Rahala takou utópiou, ako sa mnohým zdá. „Nevidím dôvod, prečo by to nemalo byť reálne,“ tvrdí Američan, ktorý popri práci v F 1 vlastní stajňu v sérii U.S. CART, ktorá sa tiež odčlenila v 90. rokoch od pôvodnej série IRL (Indy Racing League). „Najmä vzhľadom na to, že automobilky ovládajú najväčšie aktuálne tímy, môžu si urobiť, čo budú chcieť a čo im bude najviac vyhovovať. Ak budú chcieť investovať okrem tímov milióny dolárov aj do založenia série pretekov, urobia to! Predstavujú veľkú silu, ktorú však investovali do F 1, a preto si myslím, že by mali byť rešpektované.“

V aliancii ACEA - European Automobile Manufacturers' Association, sú združené značky Fiat (vlastník Ferrari), Ford (tím Jaguar), Renault (Benetton), ale takisto Mercedes (West McLaren Mercedes) a BMW (Williams). Honda zasa zásobuje motormi dve stajne (Jordan, BAR), od Ferrari kupuje motory Sauber a Prost, Toyota vstúpi s vlastným tímom do partie v roku 2002. Podľa vyhlásenia šéfa ACEA Paola Cantarellu sa už asociácia odhodlala založiť spoločnú akciovku, ktorej úlohou je príprava konkurenčnej série formulových pretekov. Dôvodom sú obavy, že po získaní 75 % balíka rozhodujúcich podielov v spoločnosti SLEC môžu nemecké firmy Kirch group a EM.TV pristúpiť k tomu, že sa budú preteky F 1 vysielať len na platených káblových staniciach, čím príde MS o celosvetové auditórium divákov. Minulotýždňové vydanie Sunday Times síce informovalo, že boss F 1 Bernie Ecclestone ponúkol výrobcom automobilov svojich zostávajúcich 25 percent v spoločnosti SLEC, takisto sa objavili správy, že nemecké spoločnosti sú pripravené predať ACEA časť aj zo svojich podielov, až do výšky 25 percent. „Znamenalo by to určitý posun a myslíme si, že pri takomto vývoji by sme mohli ponuky akceptovať,“ reagoval Cantarella. „Nečudo, že automobilky, ktoré ročne investujú do F 1 stámilióny dolárov a v historickom pohľade dokonca miliardy, chcú mať určitú kontrolu nad seriálom a chcú spolurozhodovať o strategických veciach,“ usudzuje Rahal. „Verím, že rozumní ľudia by sa v takomto bode mali dohodnúť. Otázkou už je len to, či sa na oboch stranách stretnú dostatočne rozumní partneri...“ Podľa pilota Michaela Schumachera žiadne delenie nikdy športu neprospelo: „Existujú poznatky z iných sérií, ktoré ukazujú, že situácia sa nikdy nezjednodušila. Skôr naopak,“ povedal Nemec a dodal: „Rôzni ľudia majú rôzne názory na to, ako by mal šampionát ďalej pokračovať, rozhodujúci hlas bude mať ten, kto drží v ruke volant... Bernie bol tým správnym mužom a dúfam, že v tom bude pokračovať.“ Rahal však argumentuje v prípade CART tým, že išlo o rozhodnutia športových maklérov a ani na jednej strane nestála taká veľká sila výrobcov automobilov priamo zainteresovaných na celej záležitosti. „Aj vtedy sa hovorilo, že CART nemá šancu na úspech, ale čas ukazuje, že to nebola celkom pravda. V konečnom dôsledku doplatilo aj 500 míľ Indianapolis, ktoré je v kalendári IRL.“

Adam Jonásek

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.