Hospodársky denník
USD48,112 Sk
EUR43,39 Sk
CHF28,36 Sk
CZK1,26 Sk
  Utorok  24.Apríla 2001

Nezáujem silných partnerov

V krajinách strednej a východnej Európy sú letecké spoločnosti dosiaľ v štátnych rukách. Ich privatizácia je len veľmi ťažká a vo viacerých prípadoch je úplne vylúčená. V prostredí, v ktorom dominujú kapitálovo silné letecké spoločnosti, poprepájané medzi sebou alianciami, sa malé, zväčša kapitálovo slabé stredo- a východoeurópske letecké spoločnosti podľa odborníkov nemôžu presadiť. Preto pokračujú v hľadaní strategických partnerov. Pokusy však zostávajú bez výsledkov. Vlani napríklad rumunská letecká spoločnosť Tarom stiahla svoju ponuku na privatizáciu v dôsledku nezáujmu a s rovnakým problémom zatiaľ zápasí aj maďarská letecká spoločnosť Malév. Veľké letecké spoločnosti si od januára presondovali situáciu a neprejavujú o ňu záujem. Bulharský Balkan Air, ktorý sa pred rokom dostal do rúk izraelských podnikateľov, nedávno prerušil svoju prevádzku.

Keďže by zastavenie činnosti vlastnej leteckej spoločnosti prinieslo stratu veľkého počtu pracovných miest i národného sebavedomia, Maďari a Rumuni sa rozhodli, že ich budú prevádzkovať z vlastných prostriedkov, reštrukturalizovať a v strednodobom horizonte ich privedú k zisku. Malév vlani prerobil takmer 70 miliónov mariek, no podľa najnovšieho plánu by mal byť v roku 2003 ziskový. Do tohto času sa však stav jeho pracovníkov z terajších 4000 zníži o 1000. Plán je postavený na štátnej dotácii 170 miliónov mariek.

V podobnej situácii ako Malév sa v Maďarsku nachádza ešte 170 podnikov. O podniky, ako sú štátne železnice MAV, Postabank, ale aj štátna televízna spoločnosť Antenna Hungaria nemajú investori záujem pre slabý trh, náročnosť na investície, neprijateľné pracovnoprávne podmienky alebo vysokú zadlženosť.Maďarský premiér Viktor Orbán v súčasnosti tvrdí, že privatizácia 8000 podnikov v krajine sa prakticky skončila a so zvyškom sa vraj nemusí ponáhľať. Napriek tomu spoločnosti, ktoré patria do skupiny neprivatizovateľných, predstavujú pre štát veľké finančné zaťaženie.

Maďarská vláda chce teraz rozdeliť štátnu privatizačnú spoločnosť APV na dve nezávislé firmy. Jedna by sa mala starať o zvyšok štátnych aktív, druhá by robila korektúry privatizácie v prípadoch, keď noví vlastníci neplnia svoje záväzky vyplývajúce z privatizačných zmlúv alebo jednotlivé privatizačné rozhodnutia neboli úspešne zavŕšené. Medzi najväčšie prípady v tejto oblasti patrí oceliareň Dunaferr.

(TASR)

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.