CFM International sa presadzuje Francúzsko-americké konzorcium CFM International podniká kroky, aby si udržalo svoje významné postavenie na svetovom trhu leteckých motorov. CFM, ktorého rovnocennými vlastníkmi sú americký gigant General Electric Co (GE) a francúzska Snecma, začal s realizáciou trojročného projektu Tech 56 zameraného na prepracovanie najpredávanejšieho motora CFM56, ktorý sa podieľa na polovici objednávok leteckých motorov na celom svete. Cieľom programu Tech 56 je znížiť spotrebu o päť percent, čo chcú dosiahnuť novým tvarom listov turbín a technikami, znižujúcimi váhu motora. CFM však upozorňuje, že hlavné ťažisko leží na údržbe. Lietadlá, ako B 737 alebo A320, totiž na bežnej linke lietajú menej než 1000 kilometrov, takže ich motory zažívajú množstvo pristátí a vzletov, čo zvyšuje náklady na údržbu. Konzorcium okrem toho vyvíja spôsob výroby motora s menším počtom montážnych dielcov, čo by vyžadovalo menej náhradných súčiastok. Konzorcium chce týmto spôsobom zopakovať svoj úspech zo 70. rokov, keď vtedy dominantný motor JT8D z dielne Pratt & Whitney vytlačil neočakávaný konkurent - CFM. Motory tvoria asi štvrtinu svetového trhu civilných lietadiel a CFM podľa katalógových cien od polovice 70. rokov predalo 13 000 motorov v hodnote približne 70 miliárd USD. Ako informuje agentúra Reuters, konzorcium vlani, keď predalo ďalších 1000 motorov pre boeingy 737 a airbusy A320 a A340, vypracovalo nové technológie modernizácie motorov. Nikto z cestujúcich, sediacich v boeingu 737, nevie, že motory pochádzajú z amerického bombardéra B-1 zo 70. rokov. Pohonné jadro tohto motora z dielne GE bolo pripojené k veľkej vrtuli od Snecmy a vznikol tak ideálny motor pre 140-miestne lietadlo. Pratt & Whitney dominoval na trhu s motorom JT8D, ktorý poháňal model Boeing 727, DC-9 a prvú generáciu Boeingov 737. Pratt, jeho konkurent Rolls-Royce Plc a Boeing očakávali, že 727 nahradí väčšie lietadlo s takmer 200 miestami a po čase začali vyrábať 757, 767 a primerané motory. CFM aj International Aero Engines ocenili motory sumou päť miliónov USD, hoci zľavy sú v tomto sektore bežnou praxou. Minimalizácia týchto zliav a čo najväčší predaj dopĺňajú dva ďalšie faktory, ktoré určujú výber leteckých spoločností: spotreba a náklady na údržbu. (mm)
|
Počasie Dnes bude polojasno, v priebehu dňa v západnej polovici územia postupne pribúdanie oblačnosti. Najvyššia denná teplota 14 až 18 stupňov, na juhozápade okolo 20 stupňov. Teplota na horách vo výške 1500 m sa zvýši na 7 stupňov. Juhovýchodný až južný vietor 3 až 6 m/s, v Podunajskej nížine v popoludňajších hodinách miestami okolo 10 m/s.Vo štvrtok bude oblačno a na viacerých miestach občasný dážď alebo prehánky, ojedinele búrky. Cez deň polooblačno, časom až oblačno a ojedinele zrážky najmä na východe. Najnižšia nočná teplota 9 až 4 stupne. Najvyššia denná teplota 15 až 19, na severe okolo 13 stupňov. V piatok jasno až polooblačno. Najnižšia nočná teplota 8 až 4 stupne. Najvyššia denná teplota 17 až 21, na severe miestami okolo 14 st. Slnko vyjde zajtra o 5.43 a zapadne o 19.57 hod. Amsterdam | dážď | 11 |
Atény | jasno | 22 |
Belehrad | jasno | 19 |
Berlín | dážď | 14 |
Bratislava | polojasno | 20 |
Brusel | dážď | 11 |
Budapešť | polooblačno | 20 |
Bukurešť | polooblačno | 19 |
Frankfurt | dážď | 16 |
Helsinki | zamračené | 11 |
Istanbul | jasno | 20 |
Kodaň | polooblačno | 9 |
Lisabon | jasno | 18 |
Londýn | prehánky | 11 |
Madrid | jasno | 21 |
Miláno | dážď | 16 |
Moskva | polooblačno | 20 |
Oslo | zamračené | 10 |
Paríž | dážď | 11 |
Praha | prehánky | 16 |
Rím | dážď | 15 |
Sofia | jasno | 17 |
Štokholm | zamračené | 8 |
Varšava | polojasno | 15 |
Viedeň | polojasno | 21 |
Záhreb | oblačno | 18 |
Ženeva | dážď | 10 |
|
|
|