Hospodársky denník
USD48,37 Sk
EUR43,395 Sk
CHF28,42 Sk
CZK1,259 Sk
  Streda  25.Apríla 2001

Nižšia daň, či sú to len sľuby pred voľbami

Konečná daň súčtom príjmov zo závislej a z inej činnosti

Demokratická strana predložila Národnej rade SR návrh na zmenu zákona o daniach z príjmov. Návrh je z marca 2001, i napriek tomu, že tento zákon bol k 1. 1. 2001 novelizovaný naraz tromi zákonmi. Je otázne, či predkladatelia nemohli presadiť navrhované zmeny koncom minulého roka alebo ide o predvolebný ťah, ukázať sa. Nejde totižto o nejakú „malú novelu“, ale o 95 bodov! Princíp je iste správny, sme za zmeny, avšak populizmus sa zaprieť nedá. Po troch či štyroch mesiacoch platnosti nového znenia daňového zákona, táto novela reaguje na spoločenskú potrebu upraviť podmienky zdaňovania príjmov fyzických i právnických osôb. Hlavným cieľom je zníženie sadzieb dane z príjmov. Pri príjmoch právnických osôb je to z terajších 29 % na 19 %. U fyzických osôb sa navrhuje osobitne zdaňovať príjmy zo závislej činnosti. Konečná daň má byť súčtom dane z príjmov zo závislej činnosti a ostatných príjmov (tzv. iných činností). Návrh zákona v podstate neguje daňovú reformu naštartovanú v roku 1993, a to zavedením samostatnej dane z príjmov zo závislej činnosti (návrat späť k dani zo mzdy s tým, že znižuje sadzby a redukuje počet príjmových pásiem na štyri). Samostatná má byť daň z „iných“ činností vrátane podnikania, ktorá má byť lineárna, vo výške 19 %. Z príjmov z poľnohospodárstva má byť daň vo výške 15 %. Návrh je iste príťažlivý, najmä pre skupiny osôb s vyššími príjmami a pre tých, ktorí nie sú zamestnancami.

Všetci sme za zníženie daňového zaťaženia, ale s odloženou platnosťou. Návrh totiž narúša celý daňový systém, a to v období, keď MF SR pripravuje komplexnú daňovú reformu. Zníženie samotnej dane z príjmov nie je všeliekom. Aký bude výsledok v prípade prijatia tohto návrhu je jasné. Teraz sú všetci múdri, ale ak zákon schváli kolektívne parlament, bude zodpovednosť rozložená na všetky strany.

Okrem toho návrh skracuje odpisové lehoty, ruší princíp uznávania niektorých výdavkov na daňové účely až po zaplatení, dotýka sa i pravidiel rozpúšťania straty na daňové účely, ktoré boli tiež nedávno menené atď. Nepredpokladá pritom zníženie príjmov štátneho rozpočtu, hoci chýba prepočet jednotlivých vplyvov. Navrhujú tiež znížiť niektoré osobitné sadzby dane (o päť až desať bodov). „Komplikuje“ však spôsob výberu tejto dane. Predkladatelia iste netušia, že najdôležitejším zámerom zavedenia osobitnej sadzby dane v roku 1993 bolo, aby bola vykonateľná.

Niektoré zmeny sú „zaujímavé“. Napríklad zrušenie samostatnej sadzby dane z majetkových prírastkov, ktorá bola do zákona zavedená od tohto roku. Ruší uznávanie výdavkov na spotrebu pohonných látok pri osobných automobiloch len do 85 % a limity vstupnej ceny na odpisovanie dopravných prostriedkov. Výšku platených príspevkov podnikateľom na doplnkové dôchodkové poistenie obmedzuje hornou hranicou 10 % príjmov (bez obmedzenia na najviac 24-tisíc Sk ročne, kým u zamestnancov toto obmedzenie paradoxne zostáva nezmenené...). V prechodných ustanoveniach sa v návrhu „pozabudlo“ na prechod z jedného systému do druhého, pokiaľ ide napríklad o spôsob zdanenia decembrovej výplaty z roku 2001 a uzatvorenie roku 2001 ako

Účinnosť, v prípade schválenia návrhu, by mal tento zákon nadobudnúť od 1. 1. 2002. Keďže sa pripravuje daňová reforma, bude zaujímavé sledovať vývin udalostí v Národnej rade SR.

Dagmar Piršelová

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.