Hospodársky denník
USD48,64 Sk
EUR43,423 Sk
CHF28,368 Sk
CZK1,259 Sk
  Štvrtok  26.Apríla 2001

Vlečie sa, a zrejme aj utečie

Komentuje Zuzana Krútka

Vyhlásenie premiéra M. Dzurindu v Tvrdošínskej mliekarni z 30. marca 2000 sľubovalo podporu domácim výrobcom. Myšlienka nebola nová, osvetu a propagáciu, ktorá by dostala domácich výrobcov do konkurenčne rovnovážnej polohy so zahraničným importom, sľubovali aj predchádzajúce vlády. A na financie boli - aspoň v plánoch - štedrejšie. Predchádzajúca uvažovala o 40 mil. Sk, najnovšia verzia podporujúca „kvalitné a konkurencieschopné výrobky vyrobené na Slovensku” ráta so 4 mil. Sk, z toho 2 mil. Sk od štátu. Formou verejnej súťaže sa má vybrať subjekt, ktorý vypracuje detaily programu a jeho symboly a bude ho garantovať. Projekt dodnes nie je funkčný. Materiál je tajný, pretože jeho súčasťou sú podmienky verejnej súťaže, a tie môžu byť zverejnené až vtedy, keď sa vyhlasuje v príslušnom vestníku. Porada ekonomických ministrov o ňom rokovala, avšak neschválila. Podľa Úradu vlády minister Ľ. Harach listom z 3. apríla tento materiál stiahol. Riaditeľ príslušného odboru ministerstva však tvrdí, že je to len dočasné a jeho úlohou je prepracovať materiál podľa pripomienok. Tie nie sú zásadné, len treba použiť jednoznačné slová a výrazy. Nejaký čas to potrvá, potom opäť príde na rokovanie ekonomických ministrov a v prípade odobrenia ho prerokuje vláda. Ak ho prijme, nastúpi proces verejnej súťaže s príslušnými zákonnými lehotami. Víťaz bude na uvedenie projektu potrebovať tiež nejaký čas. Summa summarum: Je nereálne, že by sa štátna propagácia domácich kvalitných a konkurencieschopných výrobkov dostala do života skôr ako na Vianoce.

Ešteže v tomto smere úspešne funguje súkromná iniciatíva. Nadácia na podporu nadštandardných domácich výrobkov v týchto dňoch už 24-krát odovzdala certifikáty a zlaté medaily Slovak Gold. Jej podpora sa však vyhodnotením kvality a odovzdaním certifikátu nekončí. V poslednom období sa jej podarilo presvedčiť tri obchodné systémy (Terno, Uno a Carrefour), aby dali týmto kvalitným výrobkom osobitné miesto vo svojej ponuke. Na Slovensku uprednostňuje domáce výrobky 31 % obyvateľov, ale len 18 % dáva prednosť kvalitnému domácemu, no drahšiemu tovaru. Dôvod je zrejmý: nízka kúpyschopnosť. Pretože reťazce nakupujú veľké množstvá, môžu sa s výrobcami dohodnúť na nižšej, no prijateľnej cene, a tak je tu možnosť predávať aj tieto kvalitné výrobky relatívne lacno.

Hovorí sa, že čo sa vlečie, neutečie. V prípade premiérovej iniciatívy sa treba obávať, že veru utečie.

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.