Hospodársky denník
USD48,49 Sk
EUR43,44 Sk
CHF28,343 Sk
CZK1,254 Sk
  Piatok  27.Apríla 2001

Rezervácia hrozbou pre „BB“

Z myšlienok Jána Bočkaya na zhromaždení delegátov SOPK

Včera sa uskutočnilo stretnutie SOPK s predstaviteľmi SR. Zástupca členov z Banskobystrického kraja Ján Bočkay tlmočil na ňom ich a, samozrejme, svoje názory na hospodársku pozíciu regiónu dnes a po vytvorení 12 VÚC. - Banskobystrický región patrí medzi tie regióny, kde nezamestnanosť dlhodobo prekračuje celoštátny priemer, kde nie je záujem domácich a zahraničných investorov taký, ako je to v ekonomicky silných regiónoch Slovenska s vybudovanou technickou infraštruktúrou. Migráciou mladých vzdelaných ľudí za prácou do silných regiónov alebo odchodom za prácou či na štúdiá do zahraničia, dochádza k znižovaniu úrovne kvalifikovanej disponibilnej pracovnej sily, a tým k prehlbovaniu disproporcií medzi regiónmi. Banskobystrický región sa vyznačuje v rámci Slovenska jedným z najnižších prílevov priamych zahraničných investícií do priemyslu. Aj keď koncom minulého roka došlo k prílevu priamych zahraničných investícií na Slovensko, v ich územnom smerovaní nedošlo k priestorovým zmenám v prospech regiónov. Práve naopak, podiel bratislavského regiónu sa zvýšil asi o 10 % na úkor ostatných krajov. Do banskobystrického regiónu tak prišlo len 0,7 priamych zahraničných investícií, čo však nemôžeme pokladať za nárast, pretože v roku 1999 prišlo k úbytku o 2,9 %, teda je to ešte o 2,2 % menej ako v roku 1999. Je to nesporný dôkaz, že zahraniční investori nevstupujú do dopravne ťažko prístupných regiónov.

Predstavenstvo banskobystrickej regionálnej SOPK dlhodobo konštatuje, že jedným z najzávažnejších problémov, ktoré si vyžadujú neodkladné riešenie, je nevyhovujúce dopravné spojenie kraja s hlavným mestom SR. Cestný úsek medzi Nitrou a Žiarom nad Hronom sa stáva nepriepustným a životu nebezpečným. Ani snahy ďalších regionálnych inštitúcií sa nestretli v centrálnych orgánoch s pochopením a nový projekt výstavby diaľnic a rýchlostných ciest, schválený vládou SR vo februári 2001, predstavuje ďalší úpadok celého Banskobystrického kraja. Firmy pôsobiace na tomto území s vysokou nezamestnanosťou nemôžu zabezpečiť svoj ekonomický rozvoj bez podpornej regionálnej politiky zo strany štátu. Tieto požiadavky boli tlmočené aj na výjazdovom zasadnutí vlády v polovici minulého roka. Preto žiadame, aby vláda prehodnotila svoje rozhodnutie a zaradila vybudovanie štvorprúdovej rýchlostnej komunikácie medzi Nitrou a Žiarom nad Hronom do svojich priorít.

Ďalej vzhľadom na predkladané riešenie 12 vyšších územných celkov, banskobystrický región, teda jeho územie sa stáva akousi ohraničenou rezerváciou, ktorá nemá hranice so žiadnym územím iného štátu, čo v budúcnosti môže veľmi citeľne zasiahnuť do rozvoja tohto regiónu, pretože vo väčšine fondov EÚ sa presadzuje princíp cezhraničnej spolupráce. Podnikatelia tohto regiónu sa pýtajú, čím si zaslúžili tieto bezohľadné postoje voči regiónu, v ktorom podnikajú.-

(do)

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.