Hospodársky denník
USD48,49 Sk
EUR43,44 Sk
CHF28,343 Sk
CZK1,254 Sk
  Piatok  27.Apríla 2001

Riešenie pre celú Železnice Slovenskej republiky

Pracovné aktívy vedenia ŽSR so zamestnancami

V súčasnosti najviac diskutovanou témou na všetkých pracoviskách Železníc SR je transformácia a reštrukturalizácia železníc. K viacmesačnej diskusii prispelo aj vedenie generálneho riaditeľstva ŽSR, ktoré k tejto téme pripravilo sériu pracovných aktívov. Za vedenie sa na nich zúčastnil generálny riaditeľ a jeho námestníci. Aktívy sa uskutočnili v Poprade, Žiline, Bratislave, Nových Zámkoch, Košiciach, Čiernej nad Tisou, Prešove a vo Zvolene. Samozrejme, k hlavným bodom programu patrili informácie o aktuálnom stave prípravy a realizácie Projektu transformácie a reštrukturalizácie ŽSR. Otázok a odpovedí odznelo v diskusiách veľmi veľa, pritom nie vždy sa týkali len transformácie. Napríklad na pracovnom aktíve v Poprade sa veľa diskutovalo o pripravovanom rozdelení železničných staníc. Odborári

vyčítali vedeniu

ŽSR, že hoci sa ešte pred časom k tejto otázke stavalo zamietavo, v uplynulých dňoch už rozhodlo, že vlakové čaty z osobnej dopravy prejdú do Železničnej spoločnosti, a. s. Viacerí diskutéri generálnemu riaditeľovi A. Egyedovi tiež pripomenuli nie najlepšie skúsenosti z rozdelenia železničných staníc v minulosti. Pýtali sa, prečo ideme v súčasnosti meniť 150 rokov zaužívanú a osvedčenú organizáciu a riadenie práce na železničnej stanici. Dokonca padla otázka, či rozdelenie železničnej stanice nebude predstavovať krok, ktorým dôjde k jej znefunkčneniu. Námestník generálneho riaditeľa ŽSR pre ľudské zdroje Miroslav Janáček v tejto súvislosti na popradskom aktíve uviedol: „Delenie železničnej stanice nie je samoúčelné, ale nadväzuje na rozdelenie podniku. Je predsa pochopiteľné, že keď sa od železničnej dopravy, realizovanej v ŽSR, odčlení osobná a nákladná doprava, ktoré prejdú spolu s obchodom do Železničnej spoločnosti, a. s., musí sa to prejaviť aj v reorganizácii železničnej stanice, kde sa tieto činnosti doteraz stretajú.“ O tom, v akom rozsahu sa delenie uskutoční, zatiaľ však ešte nie je vo vedení ŽSR rozhodnuté. Pracujú na tom tri odborné komisie, ktoré momentálne analyzujú činnosti, ktoré v súčasnosti zabezpečuje každá jednotlivá železničná stanica. Dostatočnú pozornosť venujú aj tým prípadom, kde dnes dochádza ku kumulovaniu funkcií a nie je jednoduché vymedziť konkrétny podiel dopravných a prepravných činností. „Reinžiniering železničných staníc však určite skončíme

do 1. júla

tohto roka,“ ubezpečoval železničiarov námestník M. Janáček. Pod drobnohľadom odborárov na aktívoch však nebola iba činnosť železničných staníc, ale všetkých tarifných bodov. Cieľom vedenia ŽSR nie je preto snaha získať iba podrobný obraz o celom pracovisku, ale musia dokázať posúdiť aj činnosť a efektívnosť práce každého zamestnanca ŽSR. „Len tak bude totiž možné získať argumenty za alebo proti zrušeniu toho či onoho miesta, alebo sa rozhodneme a budeme súhlasiť s jeho zachovaním. Konečný verdikt teda nebude o tom, čo sa niekomu páči alebo nie, ale o tom, čo bude pre železnicu efektívnejšie,“ spresnil námestník generálneho riaditeľa ŽSR pre prevádzku Ing. Ladislav Dimun. Prednostom železničných staníc naznačil, že v otázke rozdelenia stanice zastávajú na železnici iba jeden názorový prúd. „V skutočnosti sa na Železnici SR vytvorili

dva tábory,

pracovníci Divízie dopravnej cesty tvrdia, že rozdelenie stanice je nevýhodné. Obchodníci naopak tvrdia, že rozdelenie bude výhodné. Nesúperme medzi sebou, ale hľadajme také riešenia, ktoré budú najlepšie pre celú železnicu,“ apeloval na odborárov na aktívoch námestník L. Dimun, ktorý v tejto súvislosti upozornil ešte na jeden fenomén, ktorý poznačí pripravované rozdelenie železničnej stanice. Súvisí s tým, že ŽSR budú zabezpečovať prostredníctvom svojich zamestnancov niektoré platené výkony pre Železničnú spoločnosť, a. s., na základe jej objednávky. Bude sa to týkať napríklad predaja cestovných dokladov, ale aj iných služieb, ktoré súvisia s jej obchodnými aktivitami. Námestník generálneho riaditeľa ŽSR pre prevádzku Ladislav Dimun reagoval na popradskom aktíve aj na pripomienku, prečo ŽSR v procese transformácie nasledujú neúspešný model britských železníc. Odpoveď bola jasná: „Náš projekt transformácie ŽSR nemá s britským modelom nič spoločné, už len z jedného dôvodu. Na britských železniciach sa totiž privatizovalo a dnes sú tieto železnice a dokonca aj infraštruktúra v súkromných rukách. Spôsobilo to toľko problémov, že sa opäť uvažuje o ich zoštátnení. U nás sa to nemôže stať, pretože Železnice SR budú štátnym podnikom a Železničná spoločnosť štátnou akciovou spoločnosťou. Železnice teda naďalej zostanú v rukách štátu, pričom podľa zákona sa u nás dopravná cesta vôbec nesmie privatizovať,“ zdôraznil námestník generálneho riaditeľa Ladislav Dimun.

Jozef Kunik

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.