Hospodársky denník
USD48,49 Sk
EUR43,44 Sk
CHF28,343 Sk
CZK1,254 Sk
  Piatok  27.Apríla 2001
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Podravka sa riadi túžbami zákazníkov

Mimoriadne dôležitý slovenský trh * Rozširovanie ponuky * S optimizmom do budúcnosti

Jedinečná zmes korenia, solí a sušenej zeleniny v modrom obale so žmurkajúcim kuchárom je dôverne známa nielen slovenským zákazníkom. Jedinečná receptúra odborného tímu profesorky Zlaty Bartlovej si podmanila srdcia gazdiniek v tridsiatke krajín sveta. Začiatky PODRAVKY – príchute do jedál siahajú do roku 1959. Dnešná ročná produkcia sa pohybuje nad 20-tisíc ton. Takýto vývoj nemohol byť dielom náhody. V prvej fáze za ním stála invencia a cieľavedomá práca zamestnancov podniku v chorvátskej Koprivnici, neskôr, s pribúdajúcimi úspechmi, začala Podravka zamestnávať ľudí aj v iných končinách Európy, ba aj sveta. Slovenská dcéra - PODRAVKA International, s.r.o., Bratislava - vznikla v roku 1993. Odvtedy výrazne stúpol podiel populárnej príchute na tunajšom trhu a spoločnosť na Slovensku si vybudovala pevné základy. O súčasnosti a budúcnosti PODRAVKY International,s.r.o., Bratislava nám už viac povedal jej generálny riaditeľ Željko Tonklin.

Záver roka je zvyčajne obdobím hodnotenia a sumarizácie výsledkov. Aký máte pocit v Podravke pri spätnom pohľade na rok 2001?

Na globálnom trhu, kde Podravka pôsobí a chce pôsobiť aj naďalej, nie je jednoduché presadzovať sa. Z tohto uhla pohľadu bol tento rok pre nás dosť zložitým rokom. Podravka je prítomná vo významnom počte krajín, pričom sú pre nás kľúčové trhy juhovýchodnej a strednej Európy. Keď som povedal, že nebolo jednoduché presadiť sa, v prvom rade som mal na mysli skutočnosť, že na týchto trhoch prichádza k čoraz väčšiemu otváraniu sa. Je tam čoraz viac konkurentov, rozhodnutých uspieť. Aj napriek tomu môžem povedať, že v prvom polroku sa Podravke podarilo zaznamenať významný rast v porovnaní s rovnakým obdobím vlani. Dá sa teda očakávať, že Podravka do konca roka dosiahne plánované objemy výroby a predaja za rok 2001.

Pokiaľ ide o našu dcérsku spoločnosť PODRAVKA International, s.r.o., Bratislava, ktorá je v prvom rade angažovaná v distribúcii našich výrobkov na slovenskom trhu, môžem s istotou povedať, že dosiahneme plánované ciele. Je to výborné východisko pre budúcnosť, a preto veríme, že Podravka bude aj naďalej mať pevnú pozíciu na slovenskom trhu.

Objavili sa na slovenskom trhu v tomto roku nejaké novinky od Podravky?

- Podravka je na slovenskom trhu prítomná so širokou škálou výrobkov. Je všeobecne známe, že sme lídrom v kategórii univerzálnych príchutí do jedál, kde máme asi 60-percentný podiel na trhu. Na otvorenom slovenskom trhu, kde pôsobí významný počet konkurentov, je to pozoruhodný úspech. Z nových produktov sme sa tento rok osobitne zamerali, a chceli by sme v tom pokračovať aj v budúcnosti, na výrobky Podravka – príchuť do jedál Twist. Teda na špeciálne príchute pre jednotlivé druhy jedál, akými je napríklad Twist na kuracie mäso, na divinu, gril, šaláty, cestoviny, pizzu .... K dnešnému dňu ponúkame 17 druhov týchto špeciálnych príchutí do jedál. Týmto spôsobom chceme v najväčšej možnej miere uspokojiť potreby a očakávania zákazníka. Lebo víziou našej firmy je uspokojovať potreby našich zákazníkov. Snažíme sa dokonca prekonať ich očakávania.

V našej širokej palete výrobkov, ktoré ponúkame môže zákazník nájsť aj dehydrované polievky, instantné polievky, bujóny, základ jedál Fix, pasterizovanú zeleninu Ajvar ale aj detské kaše. Veľmi zaujímavým výrobkom sú cestovinové jedlá TALIANTETTA, ktoré sú určené modernej zamestnanej žene, ktorá potrebuje rýchlo pripraviť chutné jedlá. Proste vsetkým, ktorí v dnešnej uponáhľanej dobe majú veľmi málo času na prípravu chutného jedla s pohodlnou prípravou. Túto kategóriu chceme v roku 2002 ešte viac rozšíriť a zlepšiť si tak našu pozíciu na trhu.

Čím je slovenský trh špecifický pre Podravku?

- Slovenský trh je pre nás mimoriadne dôležitý a Podravka bude aj vo svojich plánoch do budúcnosti venovať slovenskému teritóriu zvýšenú pozornosť. Už samo Slovensko sa vo veľkej miere podobá Chorvátsku. Či už ide o stupeň rozvoja alebo veľkosť krajín. V prvom rade sa však podobajú zvyklosti zákazníkov. Vkus slovenského spotrebiteľa sa takmer zhoduje s vkusom toho chorvátskeho. V prospech tohto tvrdenia hovorí aj stupeň spotreby príchute do jedál Podravka na obyvateľa, kde s výnimkou krajín bývalej Juhoslávie hrá Slovensko prím. Zároveň to hovorí o dlhej tradícii Podravky na tunajšom trhu.

Chceli by sme, aby slovenskí zákazníci aj naďalej pozitívne hodnotili naše výrobky. Budeme sa preto snažiť splniť všetky ich očakávania. Veríme tiež, že imidž Chorvátska je v očiach Slovákov pozitívny. Koniec koncov v prospech toho hovorí aj zvyšujúci sa počet slovenských turistov na Jadrane.

Ako je známe na slovenskom a českom trhu nemôžete používať zaužívaný názov Vegeta, keďže si ho nechala zaregistrovať iná firma. Nakoľko takýto vývoj sťažuje postavenie Podravky?

- Myslím si, že v danej chvíli nemôžeme povedať, že je to pre nás sťažujúca okolnosť. Vegeta je súhrnné meno pre celú kategóriu výrobkov. Sme však presvedčení, že keď spotrebiteľ kupuje Vegetu, v prvom rade má na mysli náš výrobok. Na druhej strane sám názov výrobku - príchuť do jedál Podravka - dodatočne pomáha identifikácii ďalších našich výrobkov pod značkou Podravka. Vzniká teda synergický efekt.

Okrem toho, že distribuujete svoje produkty na slovenskom trhu, Podravka sa snaží aj o nadviazanie spolupráce so slovenskými partnermi...

- Áno, vždy, keď hovoríme o prítomnosti Podravky na Slovensku, hľadáme možnosti obojstrannej spolupráce. Chceli by sme v maximálne možnej miere používať v procese výroby slovenské produkty a suroviny. Ako dobrý príklad takejto spolupráce by som mohol uviesť spoločnosť Obal Vogel&Noot, ktorá je naším dodávateľom plechových obalov. Balíme do nich práve príchuť do jedál Podravka v objeme 250 g a 500 g. A to, samozrejme, nielen pre slovenský trh, ale pre všetky trhy, na ktorých pôsobíme. Okrem toho spolupracujeme s Global Progresom, od ktorého kupujeme šampiňóny ako surovinu. Tieto sú určené pre chorvátsky trh.

V takejto spolupráci by sme chceli ísť ešte ďalej. Myslím si, že veľkým impulzom v tomto smere bude podpísanie Dohody o voľnom obchode medzi SR a Chorvátskom. Už od 1. 1. 2002 dôjde k zrušenie ciel na jednotlivé výrobky, ktoré už teraz vyvážame na slovenský trh. Zníženie ciel tiež umožní uvedenie niektorých našich nových produktov v SR, ale zároveň to umožní zvýšiť export slovenských produktov do Chorvátska.

Podravka je aj napriek tomu, že sídli v pomerne malom Chorvátsku, známim hráčom na nadnárodnej úrovni. Čím vysvetľujete tento úspech?

- Zoberme si príklad Slovenska. Podravka včas pochopila význam slovenského trhu a podnikla všetky potrebné aktivity, aby dnes mala takúto pozíciu a dosiahla úspešné výsledky. Keď hovorím o “všetkých potrebných aktivitách”, mám v prvom rade na mysli investície do marketingu, najmä do našej hlavnej značky - príchute do jedál Podravka. Okrem toho je mimoriadne dôležité, že Podravka včas začala pracovať na vlastnej distribúcii. Chceli sme nadviazať čím užší a priamejší kontakt s našimi zákazníkmi, s cieľom lepšie sa zoznámiť s ich očakávaniami, a potom aj tieto očakávania splniť.

Máme špeciálny gastrotím, ktorý sa zaoberá kultúrou stolovania, vývojom v gastronómii, prieskumom požiadaviek každého jedného trhu, kde naše produkty vyvážame. Vieme, že každý trh má svoje špecifiká, ktorým sa snažíme vyhovieť. Preto medzi výrobkami Podravky nájdete napríklad niekolko chutí z jedného druhu polievky. Je to presne z toho dôvodu, že každý trh si vyžaduje odlišné chute. No a my sa každému trhu prisposobujeme.

Veď kľúčom nášho uspechu je ZÁKAZNÍK !

Okrem toho máme aj vlastný výskumný tím. Ten sleduje kvalitu jednotlivých surovín, ich zloženie a takisto kontroluje, aby naše príchute do jedál spĺňali všetky požadované predpisy a normy. Osobitný dôraz kladieme na kvalitu, ako aj na kontrolu kvality výrobkov. Podravka spĺňa tie najprísnejšie normy.

Čo plánuje Podravka v roku 2002?

- Hovoriac o Podravke na Slovensku, môžeme povedať, že je náš plán dosť ambiciózny. Aj naďalej sa budeme spoliehať na kategóriu univerzálnych príchutí do jedál, kde sme, ako sme už povedali, trhovými lídrami. Pozíciu na trhu si však chceme posilniť aj rozšírením škály ponúkaných výrobkov. Domnievame sa, že veľkou príležitosťou je gastro segment. No spolu s novými výrobkami a s novým segmentom trhu - garanciou úspechu našej firmy v roku 2002, musí byť aj identifikovanie potrieb spotrebiteľov, ako aj premyslené marketingové aktivity. Na splnenie našich cieľov v roku 2002 sú mimoriadne dôležití aj naši zamestnanci. Verím, že mám silný tím, ktorý je a bude schopný čeliť výzvam trhu a doby.

Rastislav Boldocký

Počasie

Dnes bude malá, na severe a východe miestami časom zväčšená oblačnosť. Ojedinele prehánky. Najvyššia denná teplota 14 až 18, na juhu a juhozápade väčšinou okolo 20 stupňov. Teplota na horách vo výške 1500 m 5 stupňov. Slabý premenlivý vietor.

V sobotu bude polooblačno, cez deň časom až oblačno a ojedinele zrážky. Nočná teplota 9 až 5 stupňov. Denná teplota 14 až 18, v nížinách okolo 20 stupňov. V nedeľu bude polooblačno až oblačno a miestami prehánky alebo občasný dážď, ojedinele búrky. Nočná teplota 10 až 6 stupňov. Denná teplota 19 až 23, na severe miestami okolo 16 stupňov.

Slnko vyjde zajtra o 5.40 a zapadne o 20.00 hod.

Amsterdam

polooblačno12

Atény

jasno23

Belehrad

jasno17

Berlín

dážď12

Bratislava

oblačno17

Brusel

dážď12

Budapešť

oblačno17

Bukurešť

oblačno20

Frankfurt

dážď12

Helsinki

dážď8

Istanbul

jasno23

Kodaň

dážď10

Lisabon

jasno15

Londýn

oblačno13

Madrid

jasno22

Miláno

zamračené18

Moskva

jasno22

Oslo

dážď10

Paríž

dážď15

Praha

zamračené14

Rím

zamračené20

Sofia

polooblačno17

Štokholm

zamračené14

Varšava

dážď12

Viedeň

oblačno17

Záhreb

polooblačno18

Ženeva

polooblačno15

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.