Hospodársky denník
USD49,724 Sk
EUR43,61 Sk
CHF28,579 Sk
CZK1,264 Sk
  Utorok  3.Apríla 2001

Hlavne o vedomí a svedomí, o konkurencieschopnosti

Počas brainstormingu v Hospodárskom klube dostala vláda viacero úprimne mienených pochvál od podnikateľskej komunity. Podnikatelia priznali vláde najmä zásluhu za zlepšenie zahraničnej akceptácie Slovenska v kontexte jeho integračných ambícií. Určite aj premiérovi Mikulášovi Dzurindovi, keď prijímal pozvanie do klubu, bolo dopredu jasné, že si z jeho pôdy odnesie aj poriadny balík menších či väčších výčitiek za stav mnohých oblastí spoločnosti. Prirodzene, najviac sa diskutovalo o podnikateľskom prostredí. Tu podnikateľská komunita síce na jednej strane otvorene kritizovala stav vecí, avšak na druhej strane priniesla kvalitné koncepčné námety na jeho zlepšenie. Viaceré z námetov premiér priamo na mieste aj otvorene ocenil. V celkom na slovenské pomery prekvapujúco príjemnej, skôr tvorivej ako konfrontačnej atmosfére klubového zasadnutia, sa niekde trochu v pozadí vznášala myšlienka, ktorú by si vari mohli osvojiť všetci lídri, ktorí vedú alebo sa chystajú viesť nejaké spoločenstvo ľudí, a to bez ohľadu, či je to štát, jeho jednotlivé časti, podnikateľské subjekty alebo organizácie z nevýrobnej sféry. Túto myšlienku by asi najlepšie vystihlo nasledujúce konštatovanie: „Neznesiteľná operatíva je vždy len spravodlivým trestom za zanedbanú stratégiu.“

Súčasná vláda síce tvrdí, že na rozdiel od tej predchádzajúcej strednodobú stratégiu hospodárskej politiky má. Slovensko však už dlhší čas, od svojej novodobej samostatnosti, čaká na niečo viac. Našej krajine by určite prospela ponuka jasnej, najmä pre mladých ľudí atraktívnej vízie modernej, medzinárodne úspešne integrovanej, prosperujúcej a demokratickej krajiny v srdci Európy. Vízia, ktorá by mala byť všeobecne komunikovaná, prediskutovaná a následne podporená aj dlhodobou, najlepšie v parlamente schválenou stratégiou sociálno-ekonomického rozvoja slovenskej spoločnosti. Možno práve neexistencia vízie a dlhodobej stratégie je tou skutočnou, skrytou príčinou väčšiny dnešných vážnych problémov, z ktorých najdôležitejším je asi nízka úroveň konkurencieschopnosti mnohých slovenských podnikateľských subjektov. Konkurencieschopnosť je, samozrejme, funkciou prostredia, v ktorom jednotlivé podnikateľské subjekty pôsobia. Je však hlavne funkciou sebavedomia lídrov, ktorí podnikateľské subjekty vedú. Sebavedomia postaveného na sile, vedomí a svedomí. Možno si to ešte dostatočne neuvedomujeme, ale konkurencieschopnosť podnikateľských subjektov je najviac ovplyvnená úrovňou vedomia, úrovňou znalosti jednotlivých lídrov a ľudí okolo nich formulovať a implementovať stratégie vedúce k produkcii vysoko kvalitných tovarov a služieb. Toto zdravé sebavedomie je, prirodzene, aj funkciou ich svedomia. Veď lídri pre svoje stratégie nevyhnutne potrebujú získať a nadchnúť ľudí, ktorí vždy ľahšie nasledujú tých, ktorí majú čisté svedomie, skôr im uveria. Niečo podobné platí aj pre našu celkovú „národnú konkurencieschopnosť“. Aj tá je funkciou vonkajších podmienok, ale hlavne sily, vedomia a svedomia lídrov, ktorí ho vedú.

Ondrej Patarák

člen Hospodárskeho klubu

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.