Hospodársky denník
USD49,724 Sk
EUR43,61 Sk
CHF28,579 Sk
CZK1,264 Sk
  Utorok  3.Apríla 2001

Monochrómia ako princíp

Už od čias antiky sa maliari pokúšali zredukovať a koncentrovať skutočnosť na dvojrozmerné plátno. Často na to využívali možnosti monochrómie (jednofarebnosti). Pritom sa usilovali o vytvorenie ilúzie trojrozmernosti. Úplne inú úlohu zohrala metóda monochrómie v maliarstve 20. storočia. Farba sa osamostatnila a sama sa stala účelom. A práve tomuto fenoménu je venovaná výstava vo viedenskej galérii Museum auf Abruf, kde si do 28. apríla môžete pozrieť „jednofarebné“ obrazy.

Jedným z najznámejších autorov, ktorý odštartoval novodobú vlnu monochrómie v maliarstve, bol Kazimír Malevič. Ním sa v 50. rokoch inšpiroval Ad Reinhardt a Yves Klein. Na viacfarebnosť rezignovali aj ďalší umelci a nanášali jednu a tú istú farbu na akýkoľvek materiál použitím špachtle, štetcov, rukou alebo sprejmi. Využívali pritom nerovnosti a nepravidelnosti podkladov. Výsledné práce sú preto len málokedy čisto jednofarebné, väčšinou na nich možno sledovať najrôznejšie ryhy, tiene a škvrny.

(rož)

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.