Hospodársky denník
USD49,724 Sk
EUR43,61 Sk
CHF28,579 Sk
CZK1,264 Sk
  Utorok  3.Apríla 2001

Po vode, súši ale i vzduchom

Cestovný ruch je spojený s dopravou

Človek sa prepravuje za poznaním, za oddychom a dovolenkou, za služobnými cieľmi. Rozvoj dopravy teda v mnohom stimuluje alebo obmedzuje rozvoj cestovného ruchu a naopak. V minulom roku štatistika hraničných priechodov vykázala 20,3 milióna ciest občanov Slovenska do zahraničia a naopak smerom k nám sme zaznamenali 28,8 milióna ciest návštevníkov (vrátane jednodňových). V oboch prípadoch to bolo menej ako v roku 1999. Ak by takýto vývoj v cestovnom ruchu mal pokračovať, určite sa negatívne prejaví aj v súvisiacom sektore dopravy. Veď ešte v roku 1996 sme zaznamenali viac ako 33 miliónov ciest zahraničných turistov. Najviac návštevníkov pricestovalo k nám motorovými vozidlami. Až 12 miliónov osobných dopravných prostriedkov na našich cestách čo aj na jeden deň navyše, a to len z dôvodu

prepravy turistov,

potvrdzuje, že vytváranie podmienok na rozvoj cestovného ruchu by malo zaujímať nielen príslušnú sekciu na ministerstve hospodárstva, ale čo najskôr by sa mal zhodnotiť jeho národohospodársky význam. V minulých rokoch došlo k poklesu návštevnosti a ukazuje sa, že zo strany zahraničných návštevníkov sa vytráca záujem pricestovať na Slovensko osobnými dopravnými prostriedkami a pri tranzitných cestách využívajú diaľničné trasy vedúce územím našich susedov. Počet vlakových spojení so zahraničím zostáva na relatívne rovnakej úrovni. Z hľadiska vytvárania podmienok na kvalitu prostredia vhodného na cestovný ruch a jeho ochrany by sa mala táto forma prepravy rozširovať. Dodnes prichádza na Slovensko len jeden vlak z EÚ a ako občania SR sme odkázaní používať prestupové body v zahraničí. To, čo komplikuje život našim občanom, to odrádza zahraničných cestovateľov od návštevy Slovenska, a pritom ide o najekologickejší druh dopravy. Štatistické údaje potvrdzujú, že ožíva

život na Dunaji,

veď v minulom roku zakotvilo u nás o 466 lodí viac ako v roku 1999. Za takmer 30-percentný prírastok síce môžeme vďačiť aj obmedzeniu plavieb na dolnom toku rieky Dunaj, ale bola by škoda, keby sme už teraz nezačali prípravu na využitie ďalších možností, ktoré so sebou prinesie pristúpenie k Schengenskej dohode. Lodnú dopravu naďalej limitujú obmedzené možnosti osobného prístaviska v Bratislave a dosiaľ sa nedostatočne využívajú ostatné možnosti po celom jeho toku. Mierne rastie využitie napojenia Slovenska na medzinárodné letecké uzly, čo brzdí rozvoj turistiky zo vzdialenejších krajín. Nie je preto nič zvláštne, že viac ako 70 % návštevníkov Slovenska je Maďarov, Čechov, Poliakov a Rakúšanov.

Rudolf Vallová

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.