Hospodársky denník
USD48,57 Sk
EUR43,56 Sk
CHF28,584 Sk
CZK1,259 Sk
  Štvrtok  5.Apríla 2001

Obrat z e-commerce vzrastie

Internet v SR zažije rast pred liberalizáciou telekomunikácií

Podľa údajov zo správy spoločnosti IDC o slovenskom internete predpokladaná celková hodnota „end-use“ e-commerce transakcií na Slovensku dosiahne v roku 2001 2,9 mil. dolárov oproti 800 tis. dolárom za rok 2000.

„Trh s e-commerce je na Slovensku zatiaľ vo veľmi ranej fáze rozvoja v porovnaní so susednými krajinami strednej a východnej Európy,“ povedal Joshua Budd, výskumný analytik zo spoločnosti IDC East Central Europe. „Napríklad v Českej republike a v Maďarsku sa iniciatívy reprezentované IT dodávateľmi transformovali na predaje cez internet v rádoch miliónov dolárov s cieľovou skupinou malých a stredných podnikov. Na Slovensku však dosiaľ prevládajú webové transakcie zamerané na spotrebiteľa.“

IDC predpokladá, že obrat z e-commerce vzrastie v nasledujúcich niekoľkých rokoch v súlade s tým, ako sa bude zvyšovať podiel využívania internetu v slovenskej populácii. Do konca roku 2000 počet dial-up internetových pripojení dosiahol viac ako 80 000, čo predstavuje 120-percentný nárast oproti predchádzajúcemu roku.

Najväčšou prekážkou mohutnejšieho rozšírenia internetu na Slovensku sú stále náklady na pripojenie a absencia širokopásmových služieb (broadband), ako sú napríklad káblové pripojenia alebo DSL. Pritom je internet nedosiahnuteľný pre veľkú časť populácie tiež pre vysoké náklady na kúpu osobných počítačov. Aj keď jeden z poskytovateľov internetového pripojenia (ISP) uviedol na lokálny trh dial-up služby bez pripojovacích poplatkov, tento model sa zrejme v SR v dohľadnom čase štandardom nestane. Slovenské telekomunikácie by totiž najprv museli uzatvoriť dohody s poskytovateľmi internetového pripojenia.

Aj tak sa IDC domnieva, že sektor internetového pripojenia prejde obdobím rýchleho rastu ešte pred rokom 2003, keď sa plánuje liberalizácia slovenského telekomunikačného trhu.

„Liberalizácia telekomunikačných služieb by mala poskytnúť potrebný impulz internetovému trhu, ktorého rozvoj by mal kopírovať trendy zaznamenané v ďalších krajinách regiónu, ktoré momentálne prechádzajú procesom privatizácie,“ vysvetľuje Budd. „Príkladom môže byť Česká republika, kde spoločnosti zaujímajúce sa o segment hlasových služieb po pevných linkách boli prvými, ktoré uviedli pripojenie internetových služieb zadarmo, s cieľom vytvoriť si zákaznícku základňu. Teraz, keď je trh s hlasovými službami otvorený konkurencii, začínajú tieto firmy uvádzať na trh vlastné hlasové služby práve takto získaným zákazníkom. Je pravdepodobné, že podobný vývoj sa odohrá aj na Slovensku.“

(jz)

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.