CFM International sa presadzuje Francúzsko-americké konzorcium CFM International podniká kroky, aby si udržalo svoje významné postavenie na svetovom trhu leteckých motorov. CFM, ktorého rovnocennými vlastníkmi sú americký gigant General Electric Co (GE) a francúzska Snecma, začal s realizáciou trojročného projektu Tech 56 zameraného na prepracovanie najpredávanejšieho motora CFM56, ktorý sa podieľa na polovici objednávok leteckých motorov na celom svete. Cieľom programu Tech 56 je znížiť spotrebu o päť percent, čo chcú dosiahnuť novým tvarom listov turbín a technikami, znižujúcimi váhu motora. CFM však upozorňuje, že hlavné ťažisko leží na údržbe. Lietadlá, ako B 737 alebo A320, totiž na bežnej linke lietajú menej než 1000 kilometrov, takže ich motory zažívajú množstvo pristátí a vzletov, čo zvyšuje náklady na údržbu. Konzorcium okrem toho vyvíja spôsob výroby motora s menším počtom montážnych dielcov, čo by vyžadovalo menej náhradných súčiastok. Konzorcium chce týmto spôsobom zopakovať svoj úspech zo 70. rokov, keď vtedy dominantný motor JT8D z dielne Pratt & Whitney vytlačil neočakávaný konkurent - CFM. Motory tvoria asi štvrtinu svetového trhu civilných lietadiel a CFM podľa katalógových cien od polovice 70. rokov predalo 13 000 motorov v hodnote približne 70 miliárd USD. Ako informuje agentúra Reuters, konzorcium vlani, keď predalo ďalších 1000 motorov pre boeingy 737 a airbusy A320 a A340, vypracovalo nové technológie modernizácie motorov. Nikto z cestujúcich, sediacich v boeingu 737, nevie, že motory pochádzajú z amerického bombardéra B-1 zo 70. rokov. Pohonné jadro tohto motora z dielne GE bolo pripojené k veľkej vrtuli od Snecmy a vznikol tak ideálny motor pre 140-miestne lietadlo. Pratt & Whitney dominoval na trhu s motorom JT8D, ktorý poháňal model Boeing 727, DC-9 a prvú generáciu Boeingov 737. Pratt, jeho konkurent Rolls-Royce Plc a Boeing očakávali, že 727 nahradí väčšie lietadlo s takmer 200 miestami a po čase začali vyrábať 757, 767 a primerané motory. CFM aj International Aero Engines ocenili motory sumou päť miliónov USD, hoci zľavy sú v tomto sektore bežnou praxou. Minimalizácia týchto zliav a čo najväčší predaj dopĺňajú dva ďalšie faktory, ktoré určujú výber leteckých spoločností: spotreba a náklady na údržbu. (mm)
|
Počasie Dnes bude oblačno až zamračené a na väčšine územia prehánky alebo občasný dážď, ojedinele búrky. Vo východnej polovici územia spočiatku polojasno. Najvyššia denná teplota 11 až 15, vo východnej polovici územia 16 až 20, na Orave a Kysuciach okolo 8 stupňov. Teplota na horách vo výške 1500 m 5 stupňov. Severozápadný vietor 3 až 7, na juhozápade 7 až 11, v nárazoch do 20 m/s, na východe spočiatku slabý južný vietor.V piatok bude v noci polooblačno, cez deň od západu ďalšie pribúdanie oblačnosti a k večeru miestami občasný dážď. Nočná teplota 5 až 1 stupeň, v horských dolinách miestami slabý mráz. Denná teplota 11 až 15 stupňov. V sobotu bude veľká, popoludní na západe postupne zmenšená oblačnosť. Na mnohých miestach občasný dážď, od asi 1600 m sneženie. Nočná teplota 6 až 2 stupne. Denná teplota 11 až 15 stupňov, na severe miestami aj chladnejšie.Slnko vyjde zajtra o 6.21 a zapadne o 19.28 hod. Amsterdam | dážď | 10 |
Atény | jasno | 18 |
Belehrad | oblačno | 18 |
Berlín | oblačno | 17 |
Bratislava | veľká oblačnosť | 16 |
Brusel | dážď | 11 |
Budapešť | zamračené | 16 |
Bukurešť | jasno | 16 |
Frankfurt | dážď | 12 |
Helsinki | dážď | 8 |
Istanbul | jasno | 12 |
Kodaň | oblačno | 10 |
Lisabon | jasno | 18 |
Londýn | dážď | 11 |
Madrid | oblačno | 18 |
Miláno | oblačno | 15 |
Moskva | polooblačno | 13 |
Oslo | dážď | 7 |
Paríž | prehánky | 13 |
Praha | dážď | 8 |
Rím | polooblačno | 16 |
Sofia | polooblačno | 15 |
Štokholm | dážď | 8 |
Varšava | zamračené | 13 |
Viedeň | oblačno | 17 |
Záhreb | dážď | 17 |
Ženeva | polooblačno | 15 |
|
|
|