Hospodársky denník
USD48,485 Sk
EUR43,595 Sk
CHF28,516 Sk
CZK1,26 Sk
  Piatok  6.Apríla 2001

Nízka štandardizácia

Komentuje Rudolfa Vallová

Vyššiu štandardizáciu, a tým aj produktivitu práce jednoznačne ovplyvňujú aj také faktory, ako sú nové výdobytky techniky a progresívne technológie. A najmä v cestovnom ruchu, pretože je veľmi mladým a rýchle sa rozvíjajúcim odborom. Hoci počiatky moderného cestovného ruchu siahajú do dvadsiatych rokov minulého storočia, v masovej forme sa začal rozvíjať až začiatkom šesťdesiatych rokov. Na Slovensko sa nové techniky a technológie dostali do praxe až začiatkom deväťdesiatych rokov. Dovtedy sa predaj služieb spracúval ručne a v mnohých prípadoch to tak je aj dnes. Preto mnohé cestovné kancelárie majú ako sprostredkovatelia predaja služieb cestovného ruchu nízky stupeň štandardizácie práce. Výsledkom je nízka produktivita práce, ktorá spolu s relatívne vysokými nákladmi vyvíja veľký tlak na zvyšovanie vlastných výkonov cestou nárastu predajných cien, pričom rastú aj požiadavky voči dodávateľom na vyššiu províziu ako odmenu za sprostredkovanie. Vysoké ceny nájomného, rast nákladov na telekomunikačné spojenie a stúpajúce ceny energií nevytvárajú veľký priestor na znižovanie nákladov prevádzky. Kúpyschopnosť obyvateľstva sa čím ďalej tým viac oslabuje, recesia sa prehlbuje a cestovným kanceláriám nezostáva nič iné, ako požadovať vyššie provízie alebo zľavy z cien dodávaných služieb. Päť až desaťpercentná provízia pri existujúcom stupni štandardizácie cestovným kanceláriám nestačí. Na druhej strane výkonné softvérové vybavenie, ktoré by vytvorilo predpoklady na zvýšenie štandardizácie predaja ubytovacích, stravovacích, dopravných a doplnkových služieb, ako aj ich balíkov, stále chýba. A tak mnohým cestovným kanceláriám v snahe prežiť nezostáva nič iné, ako zostať pri pôvodnom know-how.

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.