Hospodársky denník
USD48,485 Sk
EUR43,595 Sk
CHF28,516 Sk
CZK1,26 Sk
  Piatok  6.Apríla 2001

Východiskom je modernizácia

Úspešné trakčné skúšky rušňa série 736

Koncom februára boli trakčné skúšky za súčinnosti vlakového kúrenia na novom dvojagregátovom rušni 736.001-9 na trase Zvolen - Diviaky a späť. Súprava sa skladala z troch vozňov Bh a troch vozňov Aee. Trasu zo Zvolena smerom na Kremnicu rušeň prekonal aj napriek veľkému stúpaniu a čerstvo napadnutému snehu bez akýchkoľvek problémov a ťažkostí. Žiadne problémy nenastali ani na mimoriadnych zastaveniach a opätovných rozjazdoch. Trasa z Kremnických baní do Diviakov má spád, a tak túto cestu rušeň absolvoval výbehom, bez využitia hnacej sily. Po príchode do cieľovej stanice sa súprava vydala na spiatočnú cestu, ktorá smerovala do Zvolena cez Čremošné. Na tejto trati je dvadsať tunelov a niekoľko viaduktov. Rušeň s plným výkonom zdolal horskú trať do stanice Čremošné i najdlhší tunel na Slovensku. Rekonštrukciu motorového rušňa série 736 po rôznych odkladoch a problémoch s financovaním ukončili v dielňach v OS Zvolen. Motorový rušeň doplnili novým hlavným a pomocným hnacím agregátom, vykurovacím alternátorom a radom ďalších nových prvkov na repasovanom ráme s dvoma podvozkami z rušňa 535.016. Hlavným hnacím agregátom je motor - generátor vytvorený spojením naftového motora Carterpillar 3512 DITA s výkonom 990 kW a trakčným alternátorom Siemens Drásov typu 1 FC2 454-4 prostredníctvom spojky Centamax. Pred kabínou je naprieč uložený pomocný motor Carterpillar s výkonom 124 kW. Elektrický prenos je striedavo - jednosmerný. Rušeň je vybavený vzduchotlakovou brzdou typu DAKO GP. Výhodou rušňa je diaľkové ovládanie, bez rušňovodiča. Súčasná typová a veková štruktúra hnacích vozidiel na Slovensku nie je priaznivá. Obnova parku hnacích vozidiel, čiže kúpa nových sa po roku 1991 pre nedostatok finančných prostriedkov prakticky zastavila. Východiskom z tejto situácie ma byť modernizácia vybraných sérií hnacích vozidiel, ktorá predstavuje ekonomicky prijateľný spôsob, ako doplniť chýbajúce typy a výkonové série rušňov.

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.