Hospodársky denník
USD48,485 Sk
EUR43,595 Sk
CHF28,516 Sk
CZK1,26 Sk
  Piatok  6.Apríla 2001

Zladiť s autobusmi

Preč sú časy nerentability

Uplynulý týždeň sa v Bratislave uskutočnilo protestné zhromaždenie železničiarov, ktoré malo za cieľ upozorniť na závažné systémové chyby v Projekte transformácie a reštrukturalizácie Železníc SR a na neplnenie programového vyhlásenia vlády v časti doprava. Približne päť tisíc železničiarov sa zhromaždilo nielen pred Úradom vlády, ale aj pred Národnou radou SR. Odborové združenie železničiarov dalo jasne najavo, že navrhovaný spôsob transformácie a reštrukturalizácie považuje za ohrozenie existencie ŽSR. S akým výsledkom sa protestné zhromaždenie skončilo? Minister dopravy, pôšt a telekomunikácií J. Macejko označil demonštráciu za vytĺkanie politického kapitálu a nesúhlasil s názorom, že ide o likvidáciu železničnej dopravy. Predstavitelia vedenia generálneho riaditeľstva ŽSR tvrdia pravý opak. Nelikvidujú, naopak, snažia sa postaviť železnice na kvalitatívne vyššiu úroveň. Určite je ťažké robiť v takomto spore arbitra. Nenávratne sú preč časy, keď sme si mohli dlhodobo dovoliť stratové podniky a železnice sú jedným z nich. Vstupy do ŽSR každoročne vzrastajú, avšak počet cestujúcich klesá. Určite nastane aj racionalizácia najmä regionálnych tratí. Je nevyhnutné dostať do súladu nielen železničnú, ale aj autobusovú dopravu, aby nepremával na tej istej trase autobus aj vlak, a pritom obidva minimálne vyťažené. Transformáciou prechádzajú železnice takmer v celej Európe. Ani Slovensko nie je výnimkou a musí hľadať a nájsť racionálne a vyhovujúce riešenie. Vláda preto schválila projekt reštrukturalizácie a transformácie ŽSR s cieľom nie ich zlikvidovať, ale práve naopak, umožniť, aby sa veľmi potrebná železničná doprava ozdravila a efektívne plnila potreby spoločnosti tak, aby spoločnosť, aby sme my všetci na jej prevádzku každoročne zbytočne nedoplácali miliardy korún.

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.