|
|||||||||||||||||
Piatok 6.Apríla 2001 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Výnimočná výpoveď dobyČoraz častejšie sa plagáty stávajú osobitou umeleckou výpoveďou a ozdobou aukčných siení i výstavných galérií. Vyvolávajú záujem a tie novodobejšie neraz aj polemiky. Bratislavčanom i návštevníkom metropoly na Dunaji sa núka v týchto dňoch zaujímavá prezentácia tvorby v tejto oblasti. Elegantná, usmievavá, vysnívaná božská žena ako nová zbraň reklamy dominuje na parížskych secesných plagátoch na výstave v Pálfiho paláci Galérie mesta Bratislavy. Champs Élysées, Moulin Rouge a tanečnice, zabávajúci sa Parížania pod Víťazným oblúkom i na iných miestach sú dokumentmi života v tomto veľkomeste spred vyše sto rokov. Bohato ilustrovaných 30 veľkoformátových farebných plagátov približuje aj technický pokrok propagovaný na rôznych parížskych výstavách a tiež výtvarné umenie, ktoré vo forme reklamných plagátov zaplavilo múry a ulice Paríža. Od roku 1890 sa spája reklama a výtvarné umenie, a to znamená zlatý vek pre najvýznamnejších maliarov, akými boli Jules Chéret, Alfons Mucha, Toulouse-Lautrec, Vallotton, Leonetto Capielo a ďalší. Prvá svetová vojna znamená koniec umeleckej iniciatívy. Nastáva obdobie propagandy, v ktorom niet času na umenie, konštatuje kurátorka výstavy Jocelyne Van Deputte z múzea Carnavalet v Paríži, ktoré plagáty požičalo zo svojich zbierok. (rhk) |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |