Hospodársky denník
USD48,485 Sk
EUR43,595 Sk
CHF28,516 Sk
CZK1,26 Sk
  Piatok  6.Apríla 2001
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













CFM International sa presadzuje


Francúzsko-americké konzorcium CFM International podniká kroky, aby si udržalo svoje významné postavenie na svetovom trhu leteckých motorov. CFM, ktorého rovnocennými vlastníkmi sú americký gigant General Electric Co (GE) a francúzska Snecma, začal s realizáciou trojročného projektu Tech 56 zameraného na prepracovanie najpredávanejšieho motora CFM56, ktorý sa podieľa na polovici objednávok leteckých motorov na celom svete. Cieľom programu Tech 56 je znížiť spotrebu o päť percent, čo chcú dosiahnuť novým tvarom listov turbín a technikami, znižujúcimi váhu motora. CFM však upozorňuje, že hlavné ťažisko leží na údržbe. Lietadlá, ako B 737 alebo A320, totiž na bežnej linke lietajú menej než 1000 kilometrov, takže ich motory zažívajú množstvo pristátí a vzletov, čo zvyšuje náklady na údržbu. Konzorcium okrem toho vyvíja spôsob výroby motora s menším počtom montážnych dielcov, čo by vyžadovalo menej náhradných súčiastok. Konzorcium chce týmto spôsobom zopakovať svoj úspech zo 70. rokov, keď vtedy dominantný motor JT8D z dielne Pratt & Whitney vytlačil neočakávaný konkurent - CFM. Motory tvoria asi štvrtinu svetového trhu civilných lietadiel a CFM podľa katalógových cien od polovice 70. rokov predalo 13 000 motorov v hodnote približne 70 miliárd USD. Ako informuje agentúra Reuters, konzorcium vlani, keď predalo ďalších 1000 motorov pre boeingy 737 a airbusy A320 a A340, vypracovalo nové technológie modernizácie motorov. Nikto z cestujúcich, sediacich v boeingu 737, nevie, že motory pochádzajú z amerického bombardéra B-1 zo 70. rokov. Pohonné jadro tohto motora z dielne GE bolo pripojené k veľkej vrtuli od Snecmy a vznikol tak ideálny motor pre 140-miestne lietadlo. Pratt & Whitney dominoval na trhu s motorom JT8D, ktorý poháňal model Boeing 727, DC-9 a prvú generáciu Boeingov 737. Pratt, jeho konkurent Rolls-Royce Plc a Boeing očakávali, že 727 nahradí väčšie lietadlo s takmer 200 miestami a po čase začali vyrábať 757, 767 a primerané motory. CFM aj International Aero Engines ocenili motory sumou päť miliónov USD, hoci zľavy sú v tomto sektore bežnou praxou. Minimalizácia týchto zliav a čo najväčší predaj dopĺňajú dva ďalšie faktory, ktoré určujú výber leteckých spoločností: spotreba a náklady na údržbu. (mm)

Počasie

Dnes bude oblačno, predpoludním na juhu prechodne polojasno. Na severe a východe miestami, inde ojedinele občasný dážď, od 1400 m sneženie. Najvyššia denná teplota 10 až 15, na severe miestami okolo 6, na horách vo výške 1500 m -1 stupeň. Slabý premenlivý, na východe spočiatku severný vietor 6 až 9 m/s.

V sobotu bude prevažne veľká oblačnosť a miestami občasný dážď. Nočná teplota 5 až 1, v horských dolinách miestami slabý mráz. Denná teplota 11 až 15 stupňov, na severe miestami aj chladnejšie. V nedeľu bude veľká oblačnosť až zamračené. Na mnohých miestach občasný dážď. Nočná teplota 7 až 3, denná teplota väčšinou 11 až 16 stupňov.

Slnko vyjde zajtra o 6.19 a zapadne o 19.30 hod.

Amsterdam

dážď10

Atény

polojasno19

Belehrad

polooblačno21

Berlín

občasný dážď13

Bratislava

oblačno14

Brusel

dážď10

Budapešť

oblačno16

Bukurešť

polojasno18

Frankfurt

občasný dážď15

Helsinki

oblačno9

Istanbul

polojasno12

Kodaň

prehánky10

Lisabon

polojasno18

Londýn

dážď11

Madrid

polooblačno21

Miláno

polooblačno18

Moskva

polooblačno13

Oslo

oblačno5

Paríž

občasný dážď13

Praha

dážď13

Rím

polooblačno19

Sofia

polooblačno18

Štokholm

prehánky8

Varšava

oblačno10

Viedeň

oblačno15

Záhreb

oblačno20

Ženeva

občasný dážď15

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.