|
|||||||||||||||||
Pondelok 9.Apríla 2001 |
|
|||||||
Ekologické palivo neatraktívneVyrábať bionaftu bez dotácií sa výrobcom nevypláca Nájsť v ČR čerpadlo disponujúce bionaftou je nad ľudské sily. Tento druh ekologického paliva sa vytratil a spotrebiteľ musí siahnuť po drahej pohonnej látke z dovozu či chce alebo nechce. Príčina je jednoduchá: výroba bionafty v Česku klesla na polovicu. Príčiny možno hľadať v nedostatočnej štátnej dotácii, neatraktívnosti spracúvania repky olejnej z ktorej je nafta vyrábaná, rovnako aj v nezáujme podnikateľov sa do tejto výroby púšťať za daných podmienok. Ako povedal tajomník Agrárnej komory Jan Záhorka, rozhodnutie vlády v prípade uvalenia rovnakej spotrebnej dane na bionaftu ako na tradičné palivá vyrábané z ropy, bolo už niekoľkokrát kritizované. Českí poľnohospodári prišli o odbyty. Stále viac repky, z ktorej sa bionafta vyrába, putuje na export a preto niet divu, že mnoho družstevných lisovní repkového semena krachuje, uviedol Záhorka. Až do minulého roka sa spotrebná daň z bionafty neplatila. V súčasnosti však štát poberá z tisíc litrov bionafty 8115 korún. Hoci vláda sľúbila, že zhruba rovnakú sumu výrobcom vráti vo forme dotácií, na bionaftu tento rok neposkytla dostatok finančných prostriedkov. Ministerstvo poľnohospodárstva je o probléme spracovania repky dostatočne informované. Bionaftu dotujeme sumou 465 miliónov Kč, ale jej výška je nedostatočná, potvrdil tlačový hovorca ministerstva Hugo Roldán. Nedostatok finančných prostriedkov zdôvodnil dodatočnými škrtmi v štátnom rozpočte. Vymiznutie bionafty z čerpacích staníc potvrdil aj Pavel Šemík z obchodnej firmy Seta Sever Litvínov. Povedal, že jeho firma dodáva bionaftu pod označením Setadiesel iba staniciam spoločností Benzina a OMV. Naproti tomu Setuza Olomouc, ktorá je najväčším dodávateľom repkového metylesteru k výrobe bionafty, znížila produkciu na polovicu. Odôvodnenie týchto krokov je jednoduché: bez dotácií je výrobok drahý, a teda i Keď motorista pri všetkej smole nakoniec bionaftu u niektorého čerpadla objaví, nakoniec zistí, že je predávaná za vyššiu cenu, ako to bolo v minulosti. Čas, keď bolo toto palivo predávané o 30 % lacnejšie ako ostatné minerálne palivá je už preč, pretože sa rozdiel znížil na polovicu, takže zákonite poklesol aj dopyt. O drahú bionaftu stratili záujem aj samotní autodopravcovia, ktorí boli jej najväčšími spotrebiteľmi. Toto ekologické palivo stratilo u nich na atraktívnosti a jeho vysokú cenu odmietajú uhrádzať. Vyplatí sa im tankovať do nádrží bežnú motorovú naftu, pretože tá je v súčasnosti lacnejšia a musia šetriť každou korunou. Či sa situácia v ČR čo sa týka bionafty zlepší, by sa malo ukázať v auguste. V tomto období má totiž ministerstvo poľnohospodárstva zaradiť toto ekologické palivo do dotačného programu. Príspevok štátu by sa mal zvýšiť a výrobcom by mal umožniť vyrobiť ročne až 75-tisíc ton metylesteru. Toto množstvo by malo byť podľa vyjadrenia zástupcov ministerstva poľnohospodárstva pre spotrebu v Česku dostačujúce. Ivo Skoumal |
|
||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |