Hospodársky denník
USD48,346 Sk
EUR43,538 Sk
CHF28,483 Sk
CZK1,257 Sk
  Pondelok  9.Apríla 2001
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Fabia dostane nový motor

Každú minútu novovyrobená škodovka

Vývoj vznetového motoru, ktorý nahradí vo Fabiach doteraz používaný pohonný agregát so zdvihovým objemom 1,4 litre, dokončuje v Českej republike spoločnosť Škoda Auto. Škodováci chcú výrobu začať súčasne s otvorením novej motorárne v Mladej Boleslavi.

Odborníci uvádzajú, že najväčšou slabinou nových Fabií sa stal motor s rozvodom OHV, ktorého pôvod siaha hlboko až do šesťdesiatych rokov k bývalým embéčkam. Moderný benzínový štvorvalec značky Škoda bude mať štvorventilový rozvod OHC a päťkrát uložený kľukový hriadeľ. „O novom motore ešte nesmiem nič konkrétne prezradiť, ale mal by sa dostať do nižšej kategórie povinného ručenia než súčasný agregát 1,4 litre,“ povedal predseda predstavenstva Škoda Auto Vratislav Kulhánek. Šéf automobilky však naznačil, že objem valcov bude do 1300 ccm a že motor splní požiadavky najprísnejších emisných noriem. Podľa Kulhánka však nový motor tento rok ešte vo výrobe nebude a Škoda počíta s jeho nábehom od začiatku budúceho roka. V novej motorárni sa bude vyrábať pol milióna agregátov ročne a časť produkcie odoberú ostatné značky koncernu Volkswagen.

„V novej motorárni už začíname skúšať výrobu prevodoviek. Pre vlastné motory tam však chýbajú konkrétne strojové vybavenia, takže nábeh výroby si ešte vyžiada nejaký čas,“ uviedol V. Kulhánek. Firma láme rekordy nielen v obrate, ktorý dosiahol rekordných 136 miliárd korún, ale i v čistom zisku 3,3 miliardy korún a každú minútu opúšťa továreň jedna vyrobená škodovka. Napriek tomu, že trh motorových vozidiel tento rok stagnuje, plánuje výrobca škodoviek rast predaja až o päť percent a ďalšej expanzii má pomôcť práve Fabia s novým motorom. Škoda Auto naďalej rokuje o montáži svojich vozidiel v Rusku a Indii. Zatiaľ čo v Indii firma plánuje ešte v tomto roku vyrábať niekoľko tisíc vozidiel, v Rusku potrvá výstavba závodu zrejme dlhší čas. Definitívne padla pôvodná verzia spoločného závodu s ruskou automobilkou Izmaš. Škoda Auto chce vystavať v Rusku závod ako stopercentnú investíciu firmy bez spoluúčasti iných subjektov.

Tento rok plánuje Škoda Auto zvýšenie výroby rádovo o tri až päť percent. V súvislosti so zvyšovaním výroby postupne rastie počet zamestnancov firmy. Ku koncu minulého roka zamestnávala 25 821 ľudí, čo predstavuje medziročný nárast o 17,3 percenta.

Ivo Skoumal

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.