Maďarské diaľnice? Komentuje Matej Zahoran Ešte na stavbárskom veľtrhu Coneco bolo počuť prekvapujúcu informáciu, že naše firmy by sa mohli zúčastniť na výstavbe maďarských diaľnic M3 ( Budapešť - východná hranica) a M7 (Budapešť - Balaton). Dokonca je už podpísaná rámcová dohoda medzi budapeštianskou stavebnou spoločnosťou Vegyepszér a Zväzom stavebných podnikateľov Slovenska. Viaceré hlasy tvrdia, že stavbári sa na diaľniciach finančne nabalili, oni však tvrdia, že skutočnosť je iná. Napríklad ak chceli v Doprastave vôbec začať budovať diaľnice, museli najskôr nakúpiť a udržiavať dopravné prostriedky a technológie v hodnote za vyše 1 mld. Sk. Aby sa táto technika splatila, musí fungovať 6 až 8 rokov. Ak porovnáme ďalšie náklady, tak sa vidina veľkých ziskov skutočne rozplýva. Stavbári sa dokonca obrátili aj na kompetentné inštitúcie v Rakúsku, Nemecku a vo Švajčiarsku a požiadali o ocenenie identického 1 km úseku diaľnice v podmienkach tej-ktorej krajiny. Z výsledkov vyplynulo, že v porovnaní napríklad s cenami Doprastavu sú ceny v Nemecku vyššie 2,31-krát, v Rakúsku 2,34- a vo Švajčiarsku až 3,23-krát vyššie než u nás. Pritom treba zdôrazniť, že stroje a technologické zariadenia nakupujú všetky firmy približne za rovnaké ceny. Cena cementu, asfaltu, nafty, stavebnej ocele a ďalších materiálov sa tiež blíži k svetovým cenám. Najväčší rozdiel je v mzde, ktorá v roku 2000 v Doprastave dosiahla úroveň 65 Sk/hod., ale vo Švajčiarsku 25 CHF (asi 700 Sk/hod.). Výrazné rozdiely sú však v prírodnom triedenom štrkopiesku, kde sa cena u nás pohybovala okolo 220 Sk/m3, kým vo Švajčiarsku je to 61,8 CHF (1730 Sk/m3), čo už, samozrejme, rozdiel je. Na úplnosť, Doprastav vykázal za rok 2000 zisk pred zdanením na úrovni 1,8 % z výkonov, čo má do nabalenia tak blízko ako čert do neba.
|
Počasie Na celom území Slovenska očakávame vplyv vyššieho tlaku vzduchu. Bude prevládať zväčša priaznivý vplyv počasia na meteosenzitívnych ľudí. Pozitívne sú účinky na toleranciu telesnej a duševnej námahy, zvýšenie tonusu vedie k vyšším výkonom a lepším reakciám. Pacienti s kardiovaskulárnym postihnutím sa majú šetriť a vyhýbať väčšej námahe a stresom. Vegetatívne labilní ľudia s nízkym tlakom krvi môžu reagovať náchylnosťou na bolesti hlavy, často migrenózneho pôvodu a miernym pocitom závratu. n Zajtra predpokladáme pretrvávanie priaznivých vplyvov počasia na meteosenzitívnych ľudí. (zč)n Dnes bude oblačno, v priebehu dňa od severu zmenšovanie oblačnosti. Na severe a východe miestami, inde len ojedinele slabé prehánky. Najvyššia denná teplota 18 až 22, na severe a východe okolo 16 stupňov. Teplota na horách vo výške 1500 m okolo 5 stupňov. Severný vietor 4 až 8 m/s, na východe miestami okolo 10 m/s. n V sobotu bude polojasno, na severe a východe časom až oblačno a ojedinele prehánky. Nočná teplota 10 až 6, v horských dolinách okolo 4 stupne. Denná teplota 16 až 20, na severe okolo 14 stupňov. V nedeľu bude polojasno, na východe miestami až oblačno a ojedinele zrážky. Nočná teplota 8 až 4, v údoliach okolo 2 stupne. Ojedinele slabý prízemný mráz. Denná teplota 15 až 21 stupňov. n Slnko vyjde zajtra o 5.18 a zapadne o 20.19 hod. Amsterdam | jasno | 24 |
Atény | polojasno | 22 |
Belehrad | dážď | 20 |
Berlín | oblačno | 22 |
Bratislava | polooblačno | 20 |
Brusel | slnečno | 24 |
Budapešť | oblačno | 21 |
Bukurešť | dážď | 18 |
Frankfurt | polooblačno | 24 |
Helsinki | oblačno | 10 |
Istanbul | oblačno | 18 |
Kodaň | polooblačno | 19 |
Lisabon | jasno | 17 |
Londýn | slnečno | 21 |
Madrid | jasno | 21 |
Miláno | polooblačno | 23 |
Moskva | zamračené | 13 |
Oslo | jasno | 21 |
Paríž | polojasno | 25 |
Praha | polooblačno | 20 |
Rím | jasno | 24 |
Sofia | dážď | 15 |
Štokholm | polojasno | 18 |
Varšava | jasno | 18 |
Viedeň | polooblačno | 21 |
Záhreb | oblačno | 22 |
Ženeva | jasno | 22 |
|
|
|