Hospodársky denník
USD48,75 Sk
EUR43,244 Sk
CHF28,075 Sk
CZK1,257 Sk
  Piatok  11.Mája 2001

Maďarské diaľnice?

Komentuje Matej Zahoran

Ešte na stavbárskom veľtrhu Coneco bolo počuť prekvapujúcu informáciu, že naše firmy by sa mohli zúčastniť na výstavbe maďarských diaľnic M3 ( Budapešť - východná hranica) a M7 (Budapešť - Balaton). Dokonca je už podpísaná rámcová dohoda medzi budapeštianskou stavebnou spoločnosťou Vegyepszér a Zväzom stavebných podnikateľov Slovenska. Viaceré hlasy tvrdia, že stavbári sa na diaľniciach finančne „nabalili“, oni však tvrdia, že skutočnosť je iná. Napríklad ak chceli v Doprastave vôbec začať budovať diaľnice, museli najskôr nakúpiť a udržiavať dopravné prostriedky a technológie v hodnote za vyše 1 mld. Sk. Aby sa táto technika splatila, musí fungovať 6 až 8 rokov. Ak porovnáme ďalšie náklady, tak sa vidina veľkých ziskov skutočne rozplýva. Stavbári sa dokonca obrátili aj na kompetentné inštitúcie v Rakúsku, Nemecku a vo Švajčiarsku a požiadali o ocenenie identického 1 km úseku diaľnice v podmienkach tej-ktorej krajiny. Z výsledkov vyplynulo, že v porovnaní napríklad s cenami Doprastavu sú ceny v Nemecku vyššie 2,31-krát, v Rakúsku 2,34- a vo Švajčiarsku až 3,23-krát vyššie než u nás. Pritom treba zdôrazniť, že stroje a technologické zariadenia nakupujú všetky firmy približne za rovnaké ceny. Cena cementu, asfaltu, nafty, stavebnej ocele a ďalších materiálov sa tiež blíži k svetovým cenám. Najväčší rozdiel je v mzde, ktorá v roku 2000 v Doprastave dosiahla úroveň 65 Sk/hod., ale vo Švajčiarsku 25 CHF (asi 700 Sk/hod.). Výrazné rozdiely sú však v prírodnom triedenom štrkopiesku, kde sa cena u nás pohybovala okolo 220 Sk/m3, kým vo Švajčiarsku je to 61,8 CHF (1730 Sk/m3), čo už, samozrejme, rozdiel je. Na úplnosť, Doprastav vykázal za rok 2000 zisk pred zdanením na úrovni 1,8 % z výkonov, čo má do „nabalenia“ tak blízko ako čert do neba.

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.