Hospodársky denník
USD48,75 Sk
EUR43,244 Sk
CHF28,075 Sk
CZK1,257 Sk
  Piatok  11.Mája 2001

Výpravcom je vláda

Komentuje Jozef Kunik

Mimoriadne bohatý program má 48. schôdza poslancov Národnej rady SR. S napätím čakajú na jej rozhodnutia pracovníci ŽSR, veď reč bude aj o zákonoch, ktoré okrem iného majú otvoriť stavidlá transformácii v podobe vzniku Železničnej spoločnosti, ako aj zmene a doplneniu zákona o Železniciach SR. Ak by sa spomínané zákony a zmeny neodsúhlasili, prakticky by sa tým (po verejnej správe) zastavila aj transformácia Železníc SR. Tá je však podľa odborníkov nevyhnutnosťou, pokiaľ nechceme, aby železnice neklesli na kolená. K januáru 2001 dosiahla ich zadlženosť 41,3 mld. Sk. Kým ŽSR ešte nedávno vozili ročne 120 miliónov ton tovarov, v súčasnosti je to iba 50 až 55 miliónov ton. Ružovo na tom nie je ani osobná doprava. Väčšina osobných, ale aj nákladných vozňov je už staršia než dvadsať rokov a nespĺňajú kritériá nielen Európskej únie, ale ani podmienky bezpečnosti, bezporuchovej prevádzky a už vôbec nie pohodlia a kultúry cestovania. Súčasné vedenie ŽSR vidí riešenie jednoznačne v transformácii ŽSR. Avšak opäť sa tu musí prejaviť štát, a tak ako v prípade bánk, mal by k 1. júlu oddlžiť aj ŽSR. Štát sa zatiaľ nejako mimoriadne neunúva, ministerka financií napriek návrhu v štátnom rozpočte našla na tento rok na investície iba 275,6 mil. Sk. Štát si pritom neplní ani svoje ďalšie povinnosti a neplatí ani za tzv. služby vo verejnom záujme, čiže za dopravu. Dlh tu narástol do hrozivých rozmerov a dosahuje výšku takmer 15 mld. Sk. V roku 1999 dosiahol súčasný manažment ročnú stratu 5,3 mld. Sk, vlani strata klesla na 4 mld. Sk a v tomto roku sa v podnikateľskom pláne hovorí o ďalšom poklese straty. Ak by sa štát správal k ŽSR zodpovedne a vyriešil problémy z minulosti, mohli by železničiari po 1. júli naštartovať transformáciu a správať sa podnikateľsky zdravo.

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.