![]() |
|
||||||||||||||||
Piatok 11.Mája 2001 |
|
![]() |
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Spravodlivé ceny základnou podmienkou trhového modeluVšetky zmeny prijímame s vplyvom na budúcnosť V poslednej dekáde 20. storočia došlo k zjednoteniu názorov o hlavných smeroch dopravnej politiky, ktorá by mala vytvoriť predpoklady na redukciu negatívnych vplyvov vysokej mobility osôb a tovaru na životné prostredie, minimalizovať rizikové faktory pre budúcnosť planéty a zároveň zabezpečiť efektívnosť rozvoja. Prijatý model európskej dopravnej politiky, ktorý by mal generovať efektívnosť, je jednoznačne založený na liberalizácii dopravy. Základnou podmienkou fungovania uvedeného trhového modelu sú spravodlivé ceny. V opačnom prípade, čo potvrdil vývoj v západnej Európe, je cena za liberalizáciu dopravy vysoká a náklady na odstránenie negatívnych dôsledkov dopravy sú prenášané na budúce generácie. Preto je na politikoch, ale i celej spoločnosti, aby prijali priechodné systémové opatrenia internalizácie externých nákladov produkovaných dopravou, a tak prostredníctvom trhu a cien založených na princípe kto užíva, ten platí prirodzene zvýšili podiel ekologicky priaznivých druhov dopravy. Dosiahnutie spravodlivých cien v doprave, ktoré by odrážali plné náklady spoločnosti, je dlhodobý proces. Aj v rámci Európskej únie ide o proces fázovaný do troch období až do a po roku 2010. Rovnováha medzi vysokou mobilitou a zaťažením životného prostredia dopravou preto ostáva kardinálnou a trvalou úlohou aj pre 21. storočie, a to tak vo vysoko rozvinutých krajinách západnej Európy, ako aj v krajinách strednej a východnej Európy. Rozhodovací proces v krajinách strednej a východnej Európy je však vzhľadom na integrovanie sa do Európy náročnejšie. Rozhodnutia musia rešpektovať existujúcu, z hľadiska životného prostredia deformovanú intermodálnu štruktúru európskeho dopravného trhu s vysokým podielom liberalizovanej cestnej dopravy a súčasne sa vyvarovať minulých chýb západnej Európy. Prístup k riešeniu tohto problému je v každom štáte iný. Dopravné rozhodnutia, ktoré treba prijať už v súčasnosti, sa týkajú rôznych oblastí (liberalizácia dopravy, rozvoj infraštruktúry a jej financovanie, modernizácia dopravných systémov, dopravná obsluha regiónov a decentralizácia). Tie ovplyvnia štruktúru dopravného trhu a dopravné náklady na niekoľko desaťročí. Preto je nevyhnutné, aby všetky rozhodnutia boli prijaté s poznaním ich celkových vplyvov na životné prostredie nielen v súčasnosti, ale najmä s dosahom na budúcnosť. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |