Hospodársky denník
USD48,75 Sk
EUR43,244 Sk
CHF28,075 Sk
CZK1,257 Sk
  Piatok  11.Mája 2001

Nový most cez Bodrog

Miesto troch starých dve nové konštrukcie

V kilometri 30,561 v koľaji číslo 2 na traťovom úseku Streda nad Bodrogom - Slovenské Nové Mesto (trať Čierna nad Tisou - Žilina) sa nachádza železničný most v celkovej dĺžke 157 metrov. Pozostáva z troch polí. Dve kratšie sú 33-metrové, rozpätie hlavných nosníkov najdlhšieho tretieho poľa mosta je 88 metrov.

Možno povedať, že dni tohto železničného diela sú už spočítané a čas odkrajuje posledné dni jeho existencie. Intenzívne prepravy rúd a žieravín v minulosti, a najmä z vozňov na mostné teleso spadnuté častice, zanechali výrazné stopy na oceľovej konštrukcii. Jeho dvojča, vedľa stojaci most v koľaji číslo 1, nie je potrebné opravovať. Je dosiaľ v bezchybnom stave vďaka tomu, že cezeň smerovali prepravy opačným smerom s odlišnými, neagresívnymi komoditami. Mimochodom, oba mosty sú rovnaké, postavili ich súčasne v roku 1950. V roku 1990 pracovníci Mostného obvodu Košice po pravidelnej revízii upozornili na zlý stav mosta v koľaji číslo 2. Preto o rok neskoršie vykonal Výskumný ústav železničný Praha podrobnú prehliadku, zaťažkávaciu skúšku a statický prepočet mosta. Výsledkom bolo zníženie rýchlosti a zaťažiteľnosti na moste, čiže sa znížili nápravové tlaky z 22,5 tony na 20 ton na nápravu. Dôsledkom tohto obmedzenia je preprava len čiastočne naplnených nákladných vozňov, a teda zníženie objemu prepraveného tovaru. O prestavbe mosta sa rozhodlo už v roku 1992, avšak nedostatok finančných prostriedkov zapríčinil, že sa s realizáciou začalo až v marci tohto roka. Vyšším dodávateľom stavby sú Hutné montáže Slovakia Košice. Nový most budú tvoriť dve oceľové priehradové konštrukcie, každá v dĺžke 77,6 metra so spodnou plechovou mostovkou a priebežným koľajovým lôžkom. Takéto lôžko tlmí nárazy na telese mosta a umožňuje jazdu vyššou rýchlosťou. Pracovný postup bude podobný ako pri budovaní žilinských mostov. Na montážnej plošine sa oba mosty poskladajú, zmontujú aj zvaria, natrú a urobí sa izolácia vane. Potom sa zatiahnu a priečne zasunú do osi koľaje. Pre zasunutie mostov bude slúžiť konštrukcia z dielcov pižmo a IP nosníkov. Túto časť prác budú mať v rukách príslušníci Železničného vojska. Most by mali odovzdať do prevádzky v októbri budúceho roka. Počas výmeny mostov bude doprava medzi Stredou nad Bodrogom a Slovenským Novým Mestom zabezpečená po jednej koľaji.

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.