Hospodársky denník
USD48,75 Sk
EUR43,244 Sk
CHF28,075 Sk
CZK1,257 Sk
  Piatok  11.Mája 2001
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Nie je všetko zlato, čo sa blyští

Ako skoncovať s imitáciami výrobkov?

To, že nečestná súťaž formou imitácie výrobku nie je zanedbateľný problém, nás môže presvedčiť už len letmá návšteva trhovísk. Výrobcovia postihnutí takýmto konaním sa na to, samozrejme, nepozerajú so založenými rukami. Ich aktivity sú rôzne. Aby sa výrobcovia, ale i spotrebitelia vedeli účinne ochrániť, Európske združenie na ochranu značkových výrobkov (AIM) už dávnejšie vypracovalo príručku ako skoncovať s imitáciami výrobkov. Podľa Ing. Dušana Pleška zo Slovenského združenia pre značkové výrobky každý prípad imitácie výrobku má svoje špecifiká. Absolútne univerzálny liek na všetky prípady nie je, ale mnohé z možností na ochranu výrobcov, ktoré príručka ponúka sú aplikovateľné aj u nás. O čo teda ide?

Značka je orientačný bod, ktorý umožňuje zákazníkovi urobiť informované rozhodnutie vhodné pre danú kúpnu situáciu a použitia výrobku. Výhod značky je pre zákazníka viac: hodnota, výber, dostupnosť, istota kvality a spoľahlivosti. V konečnom dôsledku to predstavuje pohodlie výberu. Navyše, silné značky priťahujú zákazníkov a predávajú tovar. Za tým všetkým sú však schopnosti výrobcu ponúknuť v každom prípade to najlepšie. A to reprezentuje veľa úsilia i peňazí. Výrobcovia imitácií to veľmi dobre vedia a chcú získať pre seba najväčšie výhody s najmenším úsilím. Teda nie cestou vlastnej tvrdej práce, ale napodobnením výrobku niekoho iného. Nie kvalitou, ale spravidla len vonkajšími vizuálnymi znakmi. Na tomto základe podvádzajú spotrebiteľa, poškodzujú skutočného majiteľa značky a znehodnocujú jeho majetok. Pred piatimi rokmi AIM urobila prieskum na základe ktorého sa zistilo, že v 9 európskych krajinách sú výrazné problémy s imitáciami a tretina oslovených firiem sa stretla s týmto problémom. Vo Veľkej Británii 42 % opýtaných spotrebiteľov vzalo do rúk výrobok a až vtedy si uvedomili, že to nie je to, čo chceli kúpiť. A približne každý piaty opýtaný kúpil omylom imitáciu, lebo si myslel, že ich vyrobil originálny značkový výrobca. Dôsledkom toho je, že sa vlastne takto znižuje návratnosť vložených prostriedkov výrobcami značkových výrobkov a následne sa obmedzuje inovácia, výskum a vývoj zamestnáva menej ľudí, znižuje sa ich konkurencieschopnosť, vyčleňuje sa menej prostriedkov na reklamu a marketing, ale i sponzorstvo charitatívnych akcií. Aj médiá či zdravotníctvo sú takto ochudobňované. A aké je riešenie? Ochraňovať obchodnú značku ochrannou zámkou. Treba ochraňovať aj charakteristický znak na výrobku, obal, etiketu, dizajn. Na nový výrobok treba nový osobitý obal. Štandardizáciu obalov s inými výrobcami treba dôkladne zvážiť, aby straty neprevážili zisky. Uniformite obalov sa spravidla treba vyhnúť. Charakteristický obal, etiketu treba aj reklamne podporiť. Vytvára sa tak spojenie medzi vizuálnymi prvkami a obchodnou značkou. Samozrejmosťou by malo byť, že tvrdo a dôsledne využívate svoje práva a rázne zakročujete proti imitátorom aj zdanlivo nevýznamným. Uvedenie nového výrobku by sa nemalo oznamovať s veľkým predstihom, imitátori sú schopní reagovať dosť pružne. Výrobcovia by mali zaangažovať svojich pracovníkov na monitorovanie imitácií - veď nakoniec ide o pracovné miesto každého z nich. A reagujte razantne a včas.

(sdl)

Počasie

Na celom území Slovenska očakávame vplyv vyššieho tlaku vzduchu. Bude prevládať zväčša priaznivý vplyv počasia na meteosenzitívnych ľudí. Pozitívne sú účinky na toleranciu telesnej a duševnej námahy, zvýšenie tonusu vedie k vyšším výkonom a lepším reakciám. Pacienti s kardiovaskulárnym postihnutím sa majú šetriť a vyhýbať väčšej námahe a stresom. Vegetatívne labilní ľudia s nízkym tlakom krvi môžu reagovať náchylnosťou na bolesti hlavy, často migrenózneho pôvodu a miernym pocitom závratu. n Zajtra predpokladáme pretrvávanie priaznivých vplyvov počasia na meteosenzitívnych ľudí. (zč)n Dnes bude oblačno, v priebehu dňa od severu zmenšovanie oblačnosti. Na severe a východe miestami, inde len ojedinele slabé prehánky. Najvyššia denná teplota 18 až 22, na severe a východe okolo 16 stupňov. Teplota na horách vo výške 1500 m okolo 5 stupňov. Severný vietor 4 až 8 m/s, na východe miestami okolo 10 m/s. n V sobotu bude polojasno, na severe a východe časom až oblačno a ojedinele prehánky. Nočná teplota 10 až 6, v horských dolinách okolo 4 stupne. Denná teplota 16 až 20, na severe okolo 14 stupňov. V nedeľu bude polojasno, na východe miestami až oblačno a ojedinele zrážky. Nočná teplota 8 až 4, v údoliach okolo 2 stupne. Ojedinele slabý prízemný mráz. Denná teplota 15 až 21 stupňov. n Slnko vyjde zajtra o 5.18 a zapadne o 20.19 hod.

Amsterdamjasno24
Aténypolojasno22
Belehraddážď20
Berlínoblačno22
Bratislavapolooblačno20
Bruselslnečno24
Budapešťoblačno21
Bukurešťdážď18
Frankfurtpolooblačno24
Helsinkioblačno10
Istanbuloblačno18
Kodaňpolooblačno19
Lisabonjasno17
Londýnslnečno21
Madridjasno21
Milánopolooblačno23
Moskvazamračené13
Oslojasno21
Parížpolojasno25
Prahapolooblačno20
Rímjasno24
Sofiadážď15
Štokholmpolojasno18
Varšavajasno18
Viedeňpolooblačno21
Záhreboblačno22
Ženevajasno 22

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.