Hospodársky denník
USD48,75 Sk
EUR43,244 Sk
CHF28,075 Sk
CZK1,257 Sk
  Piatok  11.Mája 2001
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Lietadlá z Aerotechu Slovakia nemajú v Európe konkurenciu

Situácia na slovenskom leteckom nebi je už niekoľko rokov priam žalostná. Živorí nielen letecká doprava, ale aj spoločnosti, ktoré sa venujú opravám či výrobe lietadiel. Z odboru odchádzajú leteckí odborníci a noví sa nevychovávajú. Pritom ich výchova trvá niekoľko rokov.

Riaditeľ spoločnosti Ing. Peter Stolárik na okraj ich začiatkov okrem iného uviedol: „Naša firma vznikla v roku 1994 z bývalých vývojových a prevádzkových technikov pracovníkov Slovairu. Zamerali sme sa najmä na servis, stredné a generálne opravy vrtuľníkov MI-2 a MI-8, najmä pre ministerstvo vnútra, ministerstvo obrany a pár civilných leteckých spoločností prevádzkujúcich vrtuľníky. Postupne však dochádzalo k poklesu zákaziek od týchto partnerov, a preto sme sa súbežne s opravami začali venovať vývojovým prácam a prestavbám menších lietadiel. V roku 1995 sme našli zahraničného partnera, u ktorého sme vzbudili dôveru v naše schopnosti a získali sme od neho dlhodobú objednávku na vývoj a výrobu lietadiel pre parašutistov pod označením Dornier Do28-G92. V 60. až 70. rokoch sa vyrobilo pre potreby nemeckej armády vyše 150 kusov viacúčelových lietadiel Do28-D2 s piestovými motormi. Postupne sa rozpredali do civilného sektora v rôznych krajinách. Náš partner ich začal skupovať a necháva ich u nás modernizovať, vybavovať turbovrtuľovými motormi a výbavou pre potreby parašutistického športu. Tento druh športu v súčasnosti prežíva vo svete doslova boom, a preto je veľký záujem o nákup špecializovaných lietadiel i o servisné a opravárenské práce. Dosiaľ sme vyrobili 6 ks Do28-G92 (sú pre 15 parašutistov) a všetky úspešne lietajú po Európe. V rokoch 1999-2000 sme vyvinuli nové turbovrtuľové lietadlo na báze ruského typu FINIST s piestovým motorom. Zabudovali sme doňho turbovrtuľový motor M 601, vyvinuli celú novú motorovú skupinu vrátane kapotáže, nové prístrojové vybavenie, nový brzdový systém i el. inštaláciu. Je z neho veľmi elegantné viacúčelové lietadlo s možnosťou výsadku 10 parašutistov. Dosiaľ sme už vyrobili 3 ks tohto typu, ktoré lietajú pre parašutistov v Nemecku, Taliansku a v Anglicku. Ukazuje sa, že naša orientácia na výrobu turbovrtuľových lietadiel pre parašutistov je veľmi perspektívna. Náš posledný typ TURBO FINIST nemá svojimi ekonomickými i výkonovými parametrami v Európe vo svojej váhovej kategórii konkurenciu a je oň veľký záujem.“

Spoločnosť AEROTECH SLOVAKIA nie je veľká firma. Pracuje v nej približne 25 pracovníkov a licencovaných spolupracovníkov. Sú veľmi flexibilní, vedia veľmi rýchlo reagovať na požiadavky zákazníkov a vyvíjať či vyrábať nové varianty lietadiel a ich výstroja. Tieto výsledky sa podarilo dosiahnuť i v takej zložitej situácii, v akej sa nachádza slovenské letectvo a celé naše hospodárstvo. Udržali sa na trhu a presadili sa v takom náročnom odbore, ako je výroba lietadiel len preto, že včas vyvinuli výrobky, o ktoré je momentálne záujem hlavne v zahraničí. Aby však mohli lepšie prosperovať a ďalej rozvíjať veľmi efektívnu výrobu lietadiel, na to by potrebovali silného investora, ktorý by bol schopný prefinancovať najmä prípravnú predvýrobnú fázu a obchodné, materiálne i odbytové zabezpečenie rozsiahlejšej leteckej výroby na Slovensku.

Spoločnosť AEROTECH SLOVAKIA cestu a smer, ktorými sa treba uberať v našom letectve, už ukázala.

Jozef Kunik

Počasie

Na celom území Slovenska očakávame vplyv vyššieho tlaku vzduchu. Bude prevládať zväčša priaznivý vplyv počasia na meteosenzitívnych ľudí. Pozitívne sú účinky na toleranciu telesnej a duševnej námahy, zvýšenie tonusu vedie k vyšším výkonom a lepším reakciám. Pacienti s kardiovaskulárnym postihnutím sa majú šetriť a vyhýbať väčšej námahe a stresom. Vegetatívne labilní ľudia s nízkym tlakom krvi môžu reagovať náchylnosťou na bolesti hlavy, často migrenózneho pôvodu a miernym pocitom závratu. n Zajtra predpokladáme pretrvávanie priaznivých vplyvov počasia na meteosenzitívnych ľudí. (zč)n Dnes bude oblačno, v priebehu dňa od severu zmenšovanie oblačnosti. Na severe a východe miestami, inde len ojedinele slabé prehánky. Najvyššia denná teplota 18 až 22, na severe a východe okolo 16 stupňov. Teplota na horách vo výške 1500 m okolo 5 stupňov. Severný vietor 4 až 8 m/s, na východe miestami okolo 10 m/s. n V sobotu bude polojasno, na severe a východe časom až oblačno a ojedinele prehánky. Nočná teplota 10 až 6, v horských dolinách okolo 4 stupne. Denná teplota 16 až 20, na severe okolo 14 stupňov. V nedeľu bude polojasno, na východe miestami až oblačno a ojedinele zrážky. Nočná teplota 8 až 4, v údoliach okolo 2 stupne. Ojedinele slabý prízemný mráz. Denná teplota 15 až 21 stupňov. n Slnko vyjde zajtra o 5.18 a zapadne o 20.19 hod.

Amsterdamjasno24
Aténypolojasno22
Belehraddážď20
Berlínoblačno22
Bratislavapolooblačno20
Bruselslnečno24
Budapešťoblačno21
Bukurešťdážď18
Frankfurtpolooblačno24
Helsinkioblačno10
Istanbuloblačno18
Kodaňpolooblačno19
Lisabonjasno17
Londýnslnečno21
Madridjasno21
Milánopolooblačno23
Moskvazamračené13
Oslojasno21
Parížpolojasno25
Prahapolooblačno20
Rímjasno24
Sofiadážď15
Štokholmpolojasno18
Varšavajasno18
Viedeňpolooblačno21
Záhreboblačno22
Ženevajasno 22

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.