Štát ráta s trvalou účasťou Železničná spoločnosť, a. s., dostala súhlas Poslanci slovenského parlamentu v týchto dňoch už prerokovali vládny návrh zákona o Železničnej spoločnosti (ŽS), a. s., ktorý upravuje spôsob založenia, postavenie a právne pomery tejto obchodnej organizácie. Zároveň rozhodli o tom, že legislatívnu normu prerokujú v druhom čítaní. Železničná spoločnosť vznikne odčlenením sa od Železníc SR (ŽSR), pričom jej postavenie budúceho vykonávateľa dopravných a obchodných činností určil Projekt transformácie a reštrukturalizácie ŽSR. Správcom dopravnej cesty ostanú podľa projektu ŽSR. Zákon by mal nadobudnúť účinnosť 1. júna 2001. Samostatné fungovanie oboch zložiek sa predpokladá od 1. júla. Počas rozpravy o transformácii železníc poslanci NR SR vyjadrili obavy z masového prepúšťania zamestnancov železníc, ktoré by podľa najpesimistickejších odhadov malo dosiahnuť počet 15-tisíc. Minister dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Jozef Macejko predložil zákonodarcom aj novelu zákona o dráhach z roku 1996 a o živnostenskom podnikaní z roku 1991. Týmto spôsobom by sa mala zabezpečiť čistota vzťahov medzi ŽSR a ŽS. Keďže zakladateľom spoločnosti bude štát, uchová si v nej 100-percentnú akcionársku účasť, pričom v jeho mene bude konať rezortné ministerstvo, ktoré bude súčasne poverené uzatvárať so ŽS zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme. V prípade, že dôjde v budúcnosti k rozhodovaniu o možnej privatizácii majetkovej účasti štátu na podnikaní ŽS, zákon ukladá povinnosť zachovania trvalej účasti štátu v rozsahu minimálne 51 %. Nepeňažný vklad ŽSR do ŽS bude pozostávať z divízií železničných koľajových vozidiel, osobnej a nákladnej prepravy, tatranských lanových dráh, obchodno-prekládkového centra, odúčtovne tržieb železníc a ich ústredia. Odčlenením ŽS od ŽSR, a teda plnením krokov projektu transformácie, sa dosiahne ekonomická efektívnosť oboch železničných zložiek a zobjektivizujú sa finančné nároky na štátne prostriedky. Postupné uplatňovanie samotného Projektu transformácie a reštrukturalizácie železníc vytvorí zároveň podmienky na liberalizáciu železničnej dopravy, čo umožní v budúcnosti vstup iných subjektov do podnikania v železničnej doprave. Zákon legalizuje túto možnosť po 18 mesiacoch fungovania ŽS.
|
Počasie Dnes bude polojasno až oblačno, v priebehu dňa od západu veľká oblačnosť s prehánkami a búrkami, ojedinele aj s krupobitím. Najvyššia denná teplota 23 až 28, na Orave, v Liptove a na krajnom západe okolo 18, na horách vo výške 1500 m 16 stupňov. Južný až juhozápadný vietor 3 až 6, na západe severozápadný okolo 8 m/s. V sobotu bude premenlivá, časom zmenšená oblačnosť a miestami prehánky. Veterno. Nočná teplota 11 až 7, v horských dolinách okolo 5, denná teplota 16 až 20, na severe miestami okolo 14 stupňov. V nedeľu bude polooblačno až oblačno a ojedinele prehánky. Nočná teplota 9 až 4, v horských dolinách okolo 2, miestami nadránom slabý prízemný mráz. Denná teplota 17 až 21, na severe okolo 15 stupňov. Slnko vyjde zajtra o 5.09 a zapadne o 20.28 hod. Amsterdam | prehánky | 12 |
Atény | jasno | 29 |
Belehrad | búrky | 28 |
Berlín | prehánky | 17 |
Bratislava | dážď | 18 |
Brusel | dážď | 12 |
Budapešť | prehánky | 25 |
Bukurešť | oblačno | 25 |
Frankfurt | prehánky | 14 |
Helsinki | dážď | 9 |
Istanbul | jasno | 26 |
Kodaň | dážď | 11 |
Lisabon | prehánky | 19 |
Londýn | polooblačno | 14 |
Madrid | búrky | 25 |
Miláno | polooblačno | 25 |
Moskva | dážď | 19 |
Oslo | dážď | 11 |
Paríž | prehánky | 17 |
Praha | prehánky | 15 |
Rím | búrky | 26 |
Sofia | oblačno | 24 |
Štokholm | oblačno | 14 |
Varšava | prehánky | 16 |
Viedeň | dážď | 17 |
Záhreb | prehánky | 24 |
Ženeva | oblačno | 16 |
|
|
|