Hospodársky denník
USD48,912 Sk
EUR43,216 Sk
CHF28,204 Sk
CZK1,26 Sk
  Piatok  18.Mája 2001

Štát ráta s trvalou účasťou

Železničná spoločnosť, a. s., dostala súhlas

Poslanci slovenského parlamentu v týchto dňoch už prerokovali vládny návrh zákona o Železničnej spoločnosti (ŽS), a. s., ktorý upravuje spôsob založenia, postavenie a právne pomery tejto obchodnej organizácie. Zároveň rozhodli o tom, že legislatívnu normu prerokujú v druhom čítaní. Železničná spoločnosť vznikne odčlenením sa od Železníc SR (ŽSR), pričom jej postavenie budúceho vykonávateľa dopravných a obchodných činností určil Projekt transformácie a reštrukturalizácie ŽSR. Správcom dopravnej cesty ostanú podľa projektu ŽSR. Zákon by mal nadobudnúť účinnosť 1. júna 2001. Samostatné fungovanie oboch zložiek sa predpokladá od 1. júla. Počas rozpravy o transformácii železníc poslanci NR SR vyjadrili obavy z masového prepúšťania zamestnancov železníc, ktoré by podľa najpesimistickejších odhadov malo dosiahnuť počet 15-tisíc. Minister dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Jozef Macejko predložil zákonodarcom aj novelu zákona o dráhach z roku 1996 a o živnostenskom podnikaní z roku 1991. Týmto spôsobom by sa mala zabezpečiť čistota vzťahov medzi ŽSR a ŽS. Keďže zakladateľom spoločnosti bude štát, uchová si v nej 100-percentnú akcionársku účasť, pričom v jeho mene bude konať rezortné ministerstvo, ktoré bude súčasne poverené uzatvárať so ŽS zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme. V prípade, že dôjde v budúcnosti k rozhodovaniu o možnej privatizácii majetkovej účasti štátu na podnikaní ŽS, zákon ukladá povinnosť zachovania trvalej účasti štátu v rozsahu minimálne 51 %. Nepeňažný vklad ŽSR do ŽS bude pozostávať z divízií železničných koľajových vozidiel, osobnej a nákladnej prepravy, tatranských lanových dráh, obchodno-prekládkového centra, odúčtovne tržieb železníc a ich ústredia. Odčlenením ŽS od ŽSR, a teda plnením krokov projektu transformácie, sa dosiahne ekonomická efektívnosť oboch železničných zložiek a zobjektivizujú sa finančné nároky na štátne prostriedky. Postupné uplatňovanie samotného Projektu transformácie a reštrukturalizácie železníc vytvorí zároveň podmienky na liberalizáciu železničnej dopravy, čo umožní v budúcnosti vstup iných subjektov do podnikania v železničnej doprave. Zákon legalizuje túto možnosť po 18 mesiacoch fungovania ŽS.

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.