Hospodársky denník
USD48,862 Sk
EUR43,46 Sk
CHF28,277 Sk
CZK1,259 Sk
  Streda  2.Mája 2001
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Zoči-voči reálnemu svetu

Bratislavská prípadová štúdia po piaty raz

Využívanie prípadových štúdií v manažérskom vzdelávaní nie je novým fenoménom. Používajú sa už dlhé roky so zámerom spojiť teóriu s praxou. Zatiaľ čo množstvo biznis škôl využíva prípadové štúdie ako základ ich vzdelávacích programov, iné ich využívajú ako príklady komplexných biznis aktivít a ako možnosť postaviť študentov tvárou v tvár „reálnemu“ svetu.

Príklady využívania prípadových štúdií sa nájdu v každom programe vzdelávania manažérov. História podujatia Bratislavská prípadová štúdia (The Bratislava Case Challenge) sa začala písať koncom roku 1996, keď americkí odborníci Dr. Robert Nachtmann a Dr. Lawrence Feick v rámci kurzu Medzinárodný manažérsky výskum finalizovali plány na cestu študentov MBA do Francúzska a Českej republiky.

V januári 1997 sa Dr. R. Nachtmann stretol s Dr. Benom Tuchim, riaditeľom programu Weekend Executive Master of Business Administration (WEMBA), ktorý bol spoločným projektom americkej University of Pittsburgh a Univerzity Komenského v Bratislave, aby prediskutovali, ako by sa táto študijná cesta mohla využiť na rozvoj spomínaného bratislavského programu.

Bratislava, nie Paríž

Slovo dalo slovo a Dr. R. Nachtmann navrhol priviesť študentov MBA z Pittsburghu do Bratislavy, a nie do Paríža. Následný rozhovor sa sústredil na myšlienku zorganizovať súťaž v riešení prípadovej štúdie pre študentov programu WEMBA, vrcholových manažérov a študentov MBA z Pittsburghu. Na stretnutí sa zúčastnil aj Dr. L. Feick a jeho výsledkom bola dohoda, že súťaž Bratislavská prípadová štúdia organizátori usporiadajú v apríli 1997.

Odvtedy sa takmer v rovnakom termíne každý rok stretali tímy s medzinárodným zložením na druhom, treťom a štvrtom ročníku. Manažérsku súťaž organizuje Fakulta managementu UK (FM UK) v rámci programov MBA v spolupráci s Joseph M. Katz Graduate School of Business, University of Pittsburgh, v súčasnosti s Webster University rovnako z USA.

Rovnaká úloha i čas

Piaty ročník súťaže Bratislavská prípadová štúdia sa uskutočnil 21. až 23. apríla tohto roku. Zúčastnilo sa na ňom 14 študentov programu MBA na Joseph M. Katz Graduate School of Business pittsburskej univerzity, 18 študentov magisterského štúdia na FM UK a 9 manažérov - študentov programu WEMBA, z ktorých sa vytvorilo deväť zmiešaných tímov.

Každý zo štvor- až päťčlenných tímov dostal v rovnakom čase identickú prípadovú štúdiu, ktorú bolo treba preštudovať, analyzovať, navrhnúť riešenia a verejne ich prezentovať. Členovia tímov mohli využiť ľubovoľný zdroj, ktorý si zvolili na získanie iných údajov alebo informácií.

Opäť slovenské reálie

Prípadová štúdia bola vypracovaná špeciálne na účely súťaže a opisovala reálnu slovenskú spoločnosť zaoberajúcu sa výrobou technického porcelánu. Zaznamenávala rozvoj spoločnosti s dôrazom na zmeny v organizačnej kultúre, vo filozofii, výrobných procesoch, v štruktúre a prístupe k riadeniu ľudských zdrojov po vstupe medzinárodného partnera. Hlavnou oblasťou, na ktorú sa štúdia zamerala, je oblasť strategického manažmentu, manažmentu ľudských zdrojov a manažmentu kvality.

Úlohou súťažiacich bolo úspešne identifikovať vonkajšie hybné sily v odvetví výroby izolátorov pre energetiku a na ich základe určiť prepojenie firemnej stratégie na tieto sily, stanoviť hlavné faktory podmieňujúce súčasné úspechy a navrhnúť stratégie zaručujúce zachovanie nastúpeného trendu rastu spoločnosti.

Riešenie o 8 hodín

Každý tím mal na prácu pridelenú jednu miestnosť, v ktorej bol počítač s potrebným softvérom na organizovanie a manipuláciu s údajmi, na prípravu konečného riešenia a prezentácie, ako aj pripojenie na internet. Každý tím si vytvoril vlastnú vnútornú organizáciu, rozdelil úlohy a kompetencie, aby konečné závery prezentoval čo najprofesionálnejšie.

Po uplynutí ôsmich hodín tímy predstavili svoje riešenia porotám zloženým z predstaviteľov podnikateľskej a priemyselnej sféry a lektorov programov MBA. Po prvom kole boli známi traja finalisti, z ktorých víťaza určila nová porota zložená z vrcholových manažérov úspešných slovenských firiem.

A víťazom sa stáva...

Z finálového kola vyšiel ako víťaz tím súťažiaci v zložení: Roman Melicherčík, MBA študent FM UK a manažér logistiky v spoločnosti GlaxoSmithKline, Michael Moose, MBA študent University of Pittsburgh, Alex Thomson, MBA študent University of Pittsburgh, Peter Boledovič, študent FM UK a Peter Kasanický, študent FM UK.

Podujatie vyvrcholilo slávnostným odovzdaním certifikátov a cien najlepším tímom, jeho súčasťou bola aj návšteva a. s. Volkswagen Slovakia a prednáška Johna H. Goodisha, prezidenta a. s. US Steel Košice na tému Business Environment in Slovakia - US Steel experience.

Jana Hyžová

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.