Hospodársky denník
USD49,193 Sk
EUR43,248 Sk
CHF28,197 Sk
CZK1,26 Sk
  Pondelok  21.Mája 2001
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Tovar si na zákazníka musí počkať

Rodí sa menej deti, predá sa menej bugín i nánožníkov

„Podnikať som začal v septembri roku 1998 a hneď o mesiac v predajni moju sestru, ktorá tam predáva, prepadli traja sedemnásťroční mladíci so zbraňami v ruke, okradli ju a na tovare som mal škodu takmer 13-tisíc korún,“ konštatuje dnes dvadsaťšesťročný podnikateľ z Piešťan Juraj Pajonk, ktorý otvoril predajňu s detským tovarom do troch rokov, pod názvom baby Nicki, spolu s priateľom Martinom Norovským. „Hoci sme mali súd, dodnes som tie peniaze nedostal, pretože som mal pocit, že bol namierený skôr proti mne ako proti zlodejom, ktorých som polícii sám oznámil...“

Juraj Pajonk nie je však ani popri týchto negatívnych skúsenostiach skeptický. Pre oblasť obchodu s detským sortimentom sa rozhodol po tom, čo niekoľko rokov pracoval ako čašník a do obchodu ho vlastne nahovoril priateľ. Po negatívnych skúsenostiach, ale aj z praktických dôvodov sa predajňa presťahovala bližšie do centra mesta, kde je v podstate väčšia bezpečnosť. Sortimentnú skladbu totiž tvorí

niekoľko tisíc

položiek detského oblečenia, vybraných druhov detskej kozmetiky, široká ponuka kočíkov hlbokých, športových, bugín, golfových káričiek, chodítok, sedačiek do auta rôznych značiek a cenových relácií, postieľky, vaničky, deky, posteľná bielizeň, nánožníky, stoličky na kŕmenie, prebaľovacie podložky a komody, stojany na prebaľovanie a doplnkový tovar ako rozmanité fľaše, termosky, prášok na pranie, nosiče na nosenie na pleciach, hračky, cumle, teplomery, WC redukcie, nožnice, príbory s tanierikmi a, samozrejme, aj dojčenská strava od 4. mesiaca a čaj od 1. týždňa. Len ponuka kočíkov sa pohybuje v cenových reláciách od 5- do 20-tisíc Sk, nehovoriac o typoch a farebných variáciách, čiže akýkoľvek zákazník si príde na svoje. Žiadané sú aj pomôcky pre mamičky, akým je tehotenská bielizeň, krémy, odsávačky.

Keďže v meste existujú aj ďalšie predajne podobného zamerania, presadiť sa na trhu je možné len výhodnejšími cenovými reláciami a kvalitou tovaru. Práve aj z toho dôvodu sa v baby Nicki rozhodli udržať vekovú hranicu

troch rokov, aby sa mohli ešte viac špecializovať a poskytovať čo najširší sortiment. Najväčším problémom pre mladého podnikateľa bez predošlého finančného zabezpečenia, ktorým by si nadobudol potrebný tovar, sú, samozrejme, peniaze. „Zo začiatku som ani nespával, keď som vedel, že treba zaplatiť faktúru, ktorej končí splatnosť. Len málokto totiž dá tovar do komisie. Teraz som si už zvykol, spávam síce lepšie, ale peňazí je stále nedostatok. Snažíme sa byť serióznym partnerom k našim dodávateľom, niekedy je to však ťažko zvládnuteľné. V podstate denné tržby posunieme ďalej dílerom, ktorí náš obchod navštívia a ponúkajú novinky, takže za obdobie môjho podnikania som ešte nezarobil. To potrebuje zrejme svoj čas.“ Predajňa baby Nicki má svoju pobočku aj v Hlohovci a Juraj Pajonk by rád rozšíril svoje obchodné aktivity aj ďalej. Verí si, a tak ho ustavičný kolotoč problémov zatiaľ neodrádza natoľko, aby všetko nechal. Predajňu prevádzkuje v rámci rodiny tak, že v ňom okrem neho vypomáha aj sestra, ktorá nechala prácu v kancelárii a rozhodla sa pomôcť bratovi. Po krátkom čase ju kontakt s ľuďmi nadchol, vie poradiť, ovláda techniky manipulovania s kočíkmi, vie hovoriť o výhodách jednotlivých druhov, presvedčiť nerozhodného zákazníka. Na margo podnikateľských aktivít brata hovorí: „Obdivujem ho, že to všetko vôbec dokáže uniesť. Je to veľká zodpovednosť, čo sa týka nielen zabezpečenia tovaru, ale aj jeho zaplatenia. Musí sa veľmi obracať, aby sa nezadlžil. Aby bol sortiment zaujímavý, treba ho stále obmieňať,

sledovať novinky

na trhu, vnímať, o čo majú zákazníci záujem. Detičiek sa však stále rodí menej, k tomu sa pridáva aj nedostatok financií u mladých rodín a my to cítime na objeme tržieb. A čo sa týka obohatenia a zisku, o tom sa v tomto čase nedá vôbec hovoriť. Peniaze sú síce vložené do tovaru, ale ten si musí na zákazníka počkať. Všetko je relatívne predajné, ale záujem trhu sa nedá odhadnúť, preto musíme byť pripravení na akékoľvek požiadavky zákazníkov.“

Zora Petrášová

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.