|
|||||||||||||||||
Utorok 22.Mája 2001 |
|
|||||||
Značka výrobcu alebo obchodu?Aj v hypermarkete čo ponuka, to iná úroveň kvality a ceny Najdôležitejšími faktormi pri nakupovaní sú podľa prieskumu GfK Slovakia Shopping Monitor 2000: čistota predajne a okolia, šírka sortimentu, cenová úroveň, príjemná a ochotná obsluha, poskytované služby, ale i to, či ide o predajňu známeho mena (značkovú). Pri kúpe konkrétneho tovaru vedie v slovenských podmienkach cena. Na stupnici od 1 do 5, kde 1 znamená najvyšší stupeň dôležitosti, má váhu 1,3 a pomerne veľkú vážnosť s číslom 2,2 má značka. Teda renomovaná značka, taká, ktorej možno dôverovať. Tu je však namieste otázka: Ide o značku výrobcu alebo obchodníka? Za značkový výrobok, ktorý v sebe nesie tradíciu, záruku kvality a spoľahlivé know-how, sa spravidla platí. Výrobok ponúkaný pod značkou obchodníka, čo je v našich podmienkach fenomén pomerne čerstvý, býva zasa podstatne lacnejší a prezentuje obyčajne slušný štandard. Spor o značku bol jedným z protirečení pri príprave zákona o obchodných reťazcoch, ktorý sa nakoniec nepodarilo urobiť a prijať. Niektorí výrobcovia presadzovali, aby aj na výrobkoch označených značkou obchodu dostala priestor značka výrobcu, a to v presne stanovenom pomere. Výrobca musí byť na výrobku uvedený zo zákona v každom prípade. Zaujímavé však je, že aj niektorí výrobcovia, ktorí dávajú na trh renomované značky, vyrábajú výrobky - niekedy iné, niekedy totožné so značkovými - predávané pod značkou obchodných reťazcov. Prečo? Prospech je jednoznačne ekonomický, hovorí riaditeľ divízie farmácie firmy Walmark, s. r. o., Ing. Radim Mládenek. Objemy, ktoré sa uplatnia v týchto značkách, sú veľké a keďže cena je najnižšia z porovnateľných produktov, prináša nám to nielen zisk, ale i naplnenie výrobných kapacít. Vlastná značka totiž nie vždy utiahne kapacitu výrobných liniek. Týka sa to však len potravinárskej divízie, ktorá vyrába pod značkami Tesco a CoopCentrum a pokiaľ ide o farmaceutickú divíziu, tam sa o tom podľa neho ani len neuvažuje. Takto sa prispôsobujeme situácii na trhu, zdôvodňuje výrobu pre reťazce Andrea Švecová, manažérka spoločnosti Rajo. Privátne značky fungujú všade vo svete a majú veľký podiel na trhu, takže je predpoklad, že aj na Slovensku sa to bude ďalej rozširovať. Aspoň v najbližších rokoch určite. Ide hlavne o to, aby nám priestor na trhu nezaujal niekto iný. Okrem toho, je to aj lukratívne, pretože ide o veľké objemy. Využívame ponuku reťazcov, aby sme boli schopní spracúvať stále väčšie množstvá mlieka. Perspektíva je totiž taká, že mliekarne, ktoré budú spracúvať málo mlieka, určite zaniknú. Podľa Ing. Vladimíra Švarca z COOP Centra, je pre výrobcu výhodou stály odber produkcie a úspora odbytových a marketingových nákladov, nevýhodou je však vysoký stupeň závislosti od obchodu. Na druhej strane obchod predávajúci pod svojou značkou nesie vyššiu zodpovednosť za kvalitu tovaru. Zuzana Krútka |
|
||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |