Hospodársky denník
USD49,357 Sk
EUR43,244 Sk
CHF28,235 Sk
CZK1,26 Sk
  Utorok  22.Mája 2001
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Značka výrobcu alebo obchodu?

Aj v hypermarkete čo ponuka, to iná úroveň kvality a ceny

Najdôležitejšími faktormi pri nakupovaní sú podľa prieskumu GfK Slovakia Shopping Monitor 2000: čistota predajne a okolia, šírka sortimentu, cenová úroveň, príjemná a ochotná obsluha, poskytované služby, ale i to, či ide o predajňu známeho mena (značkovú). Pri kúpe konkrétneho tovaru vedie v slovenských podmienkach cena. Na stupnici od 1 do 5, kde 1 znamená najvyšší stupeň dôležitosti, má váhu 1,3 a pomerne veľkú vážnosť s číslom 2,2 má značka. Teda renomovaná značka, taká, ktorej možno dôverovať. Tu je však namieste otázka: Ide o značku výrobcu alebo obchodníka? Za značkový výrobok, ktorý v sebe nesie tradíciu, záruku kvality a spoľahlivé know-how, sa spravidla platí. Výrobok ponúkaný pod značkou obchodníka, čo je v našich podmienkach fenomén pomerne čerstvý, býva zasa podstatne lacnejší a prezentuje obyčajne slušný štandard. Spor o značku bol jedným z protirečení pri príprave zákona o obchodných reťazcoch, ktorý sa nakoniec nepodarilo urobiť a prijať. Niektorí výrobcovia presadzovali, aby aj na výrobkoch označených značkou obchodu dostala priestor značka výrobcu, a to v presne stanovenom pomere. Výrobca musí byť na výrobku uvedený zo zákona v každom prípade. Zaujímavé však je, že aj niektorí výrobcovia, ktorí dávajú na trh renomované značky, vyrábajú výrobky - niekedy iné, niekedy totožné so značkovými - predávané pod značkou obchodných reťazcov. Prečo?

„Prospech je jednoznačne ekonomický,“ hovorí riaditeľ divízie farmácie firmy Walmark, s. r. o., Ing. Radim Mládenek. „Objemy, ktoré sa uplatnia v týchto značkách, sú veľké a keďže cena je najnižšia z porovnateľných produktov, prináša nám to nielen zisk, ale i naplnenie výrobných kapacít. Vlastná značka totiž nie vždy utiahne kapacitu výrobných liniek.“ Týka sa to však len potravinárskej divízie, ktorá vyrába pod značkami Tesco a CoopCentrum a pokiaľ ide o farmaceutickú divíziu, tam sa o tom podľa neho ani len neuvažuje. „Takto sa prispôsobujeme situácii na trhu,“ zdôvodňuje výrobu pre reťazce Andrea Švecová, manažérka spoločnosti Rajo. „Privátne značky fungujú všade vo svete a majú veľký podiel na trhu, takže je predpoklad, že aj na Slovensku sa to bude ďalej rozširovať. Aspoň v najbližších rokoch určite. Ide hlavne o to, aby nám priestor na trhu nezaujal niekto iný. Okrem toho, je to aj lukratívne, pretože ide o veľké objemy. Využívame ponuku reťazcov, aby sme boli schopní spracúvať stále väčšie množstvá mlieka. Perspektíva je totiž taká, že mliekarne, ktoré budú spracúvať málo mlieka, určite zaniknú.“ Podľa Ing. Vladimíra Švarca z COOP Centra, je pre výrobcu výhodou stály odber produkcie a úspora odbytových a marketingových nákladov, nevýhodou je však vysoký stupeň závislosti od obchodu. Na druhej strane obchod predávajúci pod svojou značkou nesie vyššiu zodpovednosť za kvalitu tovaru.

Zuzana Krútka

Počasie

Dnes bude polooblačno až oblačno a ešte ojedinele zrážky. V priebehu dňa od severu vyjasňovanie. Najvyššia denná teplota 14 až 18, v nížinách na juhu západného a stredného Slovenska okolo 20 stupňov. Severný vietor 2 až 5 m/s. Teplota na horách vo výške 1500 m okolo 4 stupňov. V stredu bude jasno až polojasno. Nočná teplota 9 až 5, v údoliach okolo 3, denná teplota 19 až 23, na severe miestami okolo 17 stupňov. Vo štvrtok bude jasno až polojasno. Nočná teplota 9 až 5, denná teplota 22 až 26, na severe okolo 19 stupňov. Slnko vyjde zajtra o 5.05 a zapadne o 20.33 hod.

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.