Hospodársky denník
USD50,018 Sk
EUR42,983 Sk
CHF28,178 Sk
CZK1,254 Sk
  Piatok  25.Mája 2001

Pamohol parlament

Komentuje Jozef Kunik

Poslanci NR SR mali na programe v druhom čítaní vládny návrh zákona o zlúčení Železničnej polície (ŽP) s Policajným zborom SR. Podľa návrhu by mala byť ŽP vyňatá z pôsobnosti ministerstva dopravy s tým, že prejde pod ministerstvo vnútra. Návrh však vyvolal v prvom i v druhom čítaní búrlivú diskusiu, najmä poslancov-odborníkov. Viacerí chápali tento návrh nielen ako posilnenie právomocí ministra vnútra, ale aj ako pokus o zrušenie či zlikvidovanie Železničnej polície. Odborníci oponovali tým, že za uplynulých päť rokov došlo na železnici, najmä vďaka Železničnej polícii, k výraznému (o dve tretiny) zníženiu trestnej činnosti pri vysokej až 88-percentnej objasnenosti násilných trestných činov. Poslanci poukázali aj na skúsenosti zo zahraničia, kde Železničná polícia úspešne funguje aj mimo rezortov vnútra. V Česku (pre naše poučenie) ju pred niekoľkými rokmi začlenili pod ministerstvo vnútra, ale dobré výsledky to neprinieslo. Odvtedy sa zvýšilo nielen okrádanie cestujúcich, ale aj vykrádanie zásielok tovarov z vagónov. Myšlienka vytvoriť dopravnú políciu je dobrá, veď napríklad britská dopravná polícia funguje mimo rezort vnútra a účinne ju riadi ministerstvo dopravy. Aj v Nemecku majú špeciálnu železničnú políciu mimo ministerstva vnútra. Podobne je to aj v Taliansku, vo Švajčiarsku a v ďalších krajinách. Riadia sa filozofiou, že nie je podstatné, kto dopravnú políciu riadi, hlavné je, aké má výsledky. Pre ŽP je šťastím nejednotná vládna koalícia, a tak hlasovanie o procedurálnom návrhu poslanca Jána Jasovského, ktorý požiadal nepokračovať a odložiť tento návrh, poslanci prijali. V praxi to znamená, že zákon sa môže do parlamentu vrátiť najskôr po šiestich mesiacoch. Potom už môže byť v tomto smere aj iná klíma v transformovanej ŽSR.

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.