Hospodársky denník
USD50,018 Sk
EUR42,983 Sk
CHF28,178 Sk
CZK1,254 Sk
  Piatok  25.Mája 2001

Propagačné predmety

Drobné propagačné predmety s potlačou loga firmy sme doteraz účtovali v jednoduchom účtovníctve formou uzávierkových účtovných operácií vo výške príslušného percenta zo základu dane. V daňovom priznaní sa však tieto výdavky uvádzajú v tabuľke č. 2 v riadku 36 ako položka odpočítateľná zo základu dane. Je to správne? Aká je prípustná výška týchto výdavkov?

- Výdavky na reprezentáciu upravoval zákon č. 286/1992 Zb. o daniach z príjmov (starý ZDP), v ustanovení § 25 ods. 1 písm. t). Tam sa uvádzalo, že do výdavkov, ktoré nemožno na daňové účely uznať, patria aj výdavky na reprezentáciu okrem propagačných predmetov, ktorých hodnota nepresiahne 200 Sk za jeden kus a za zdaňovacie obdobie ich úhrnná hodnota nepresiahne 200 000 Sk, najviac však 0,1 % zo základu dane. Touto výnimkou zákon v podstate „dovoľoval“ uplatnenie výdavkov na propagačné predmety v limitovanej výške ako výdavkov na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie príjmov. Výdavky za propagačné predmety v prípustnej výške mohol daňovník uplatniť ako súčasť ostatných daňových výdavkov pri stanovení základu dane (čiastkového základu dane) z podnikateľskej činnosti. Pri účtovaní v peňažnom denníku mohol postupovať dvoma spôsobmi:

v priebehu roka zatrieďovať všetky limitované výdavky do položky druhového členenia „prevádzková réžia“ a v rámci uzávierkových účtovných operácií výdavky presahujúce prípustný limit stornovať alebo

v priebehu roka zatrieďovať limitované výdavky do položky druhového členenia „ostatné výdavky, ktoré nesmú ovplyvniť základ dane z príjmov“ a v rámci uzávierkových účtovných operácií prípustnú výšku limitovaných výdavkov uplatniť. V každom prípade boli výdavky na propagačné predmety súčasťou ostatných výdavkov na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie príjmov uvádzaných v tabuľke č. 3 starého daňového priznania.

Starý zákon o daniach z príjmov bol s účinnosťou od 1. 1. 2000 zrušený a nahradený zákonom č. 366/1999 Z. z. (nový ZDP). Ten v § 25 ods. 1 písm. t) stanoví, že okrem iného výdavky na reprezentáciu nie sú výdavkami na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie príjmov s výnimkou uvedenou v § 34 ods. 1. Tam v ustanovení pod písm. b) sa pripúšťa, že od základu dane (čiastkového základu dane), s výnimkou daňovníka fyzickej osoby uplatňujúcej výdavky percentom z príjmov a s výnimkou niektorých právnických osôb, možno okrem iného odpočítať preukázateľne vynaložené prostriedky

na reklamné predmety

označené obchodným menom alebo ochrannou známkou ich poskytovateľa, ak hodnota jedného predmetu nepresahuje 300 Sk, najviac však do výšky 0,2 % zo základu dane. Výdavky na propagačné predmety teda podľa nového zákona o daniach z príjmov nie sú súčasťou výdavkov, ktoré podnikateľ spolu s ostatnými prípustnými daňovými výdavkami uvádza v tabuľke č. 2 riadok 3 stĺpec 4 nového daňového priznania, ale sú položkou odpočítateľnou od základu dane, ktorá sa uvádza v tabuľke č. 2 v riadku 36 nového daňového priznania. Pri účtovaní v sústave jednoduchého účtovníctva sa táto zmena prejaví tak, že všetky výdavky na propagačné predmety sa zatrieďujú do položky druhového členenia „ostatné výdavky, ktoré nesmú ovplyvniť základ dane“ a v uzávierkových účtovných operáciách sa tieto výdavky neupravujú. Podnikateľ vyhotoví osobitný zoznam týchto výdavkov, vyberie z nich výdavky na predmety, ktorých jednotková cena nepresahuje 300 Sk, a po výpočte súčtu zisťuje, či nepresahuje výšku 0,2 % zo základu dane (riadok 30 v tabuľke č. 2 nového daňového priznania). Do tejto výšky uplatní položku odpočítateľnú zo základu dane.

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.