CFM International sa presadzuje Francúzsko-americké konzorcium CFM International podniká kroky, aby si udržalo svoje významné postavenie na svetovom trhu leteckých motorov. CFM, ktorého rovnocennými vlastníkmi sú americký gigant General Electric Co (GE) a francúzska Snecma, začal s realizáciou trojročného projektu Tech 56 zameraného na prepracovanie najpredávanejšieho motora CFM56, ktorý sa podieľa na polovici objednávok leteckých motorov na celom svete. Cieľom programu Tech 56 je znížiť spotrebu o päť percent, čo chcú dosiahnuť novým tvarom listov turbín a technikami, znižujúcimi váhu motora. CFM však upozorňuje, že hlavné ťažisko leží na údržbe. Lietadlá, ako B 737 alebo A320, totiž na bežnej linke lietajú menej než 1000 kilometrov, takže ich motory zažívajú množstvo pristátí a vzletov, čo zvyšuje náklady na údržbu. Konzorcium okrem toho vyvíja spôsob výroby motora s menším počtom montážnych dielcov, čo by vyžadovalo menej náhradných súčiastok. Konzorcium chce týmto spôsobom zopakovať svoj úspech zo 70. rokov, keď vtedy dominantný motor JT8D z dielne Pratt & Whitney vytlačil neočakávaný konkurent - CFM. Motory tvoria asi štvrtinu svetového trhu civilných lietadiel a CFM podľa katalógových cien od polovice 70. rokov predalo 13 000 motorov v hodnote približne 70 miliárd USD. Ako informuje agentúra Reuters, konzorcium vlani, keď predalo ďalších 1000 motorov pre boeingy 737 a airbusy A320 a A340, vypracovalo nové technológie modernizácie motorov. Nikto z cestujúcich, sediacich v boeingu 737, nevie, že motory pochádzajú z amerického bombardéra B-1 zo 70. rokov. Pohonné jadro tohto motora z dielne GE bolo pripojené k veľkej vrtuli od Snecmy a vznikol tak ideálny motor pre 140-miestne lietadlo. Pratt & Whitney dominoval na trhu s motorom JT8D, ktorý poháňal model Boeing 727, DC-9 a prvú generáciu Boeingov 737. Pratt, jeho konkurent Rolls-Royce Plc a Boeing očakávali, že 727 nahradí väčšie lietadlo s takmer 200 miestami a po čase začali vyrábať 757, 767 a primerané motory. CFM aj International Aero Engines ocenili motory sumou päť miliónov USD, hoci zľavy sú v tomto sektore bežnou praxou. Minimalizácia týchto zliav a čo najväčší predaj dopĺňajú dva ďalšie faktory, ktoré určujú výber leteckých spoločností: spotreba a náklady na údržbu. (mm)
|
PočasieDnes bude polooblačno až oblačno, na severe ojedinele slabé prehánky. Najvyššia denná teplota 21 až 25, v severných okresoch miestami okolo 19 stupňov. Západný až severozápadný vietor 2 až 5 m/s. Teplota na horách vo výške 1500 m okolo 10 stupňov. V utorok bude polojasno, na severe a východe až oblačno a v tejto časti územia sa miestami vyskytnú prehánky. Najnižšia nočná teplota 13 až 9, najvyššia denná teplota 19 až 23. V stredu bude polojasno, na severe a východe až oblačno a v tejto časti územia sa miestami vyskytnú prehánky. Najnižšia nočná teplota 13 až 9 stupňov, v horských dolinách okolo 7 stupňov. Najvyššia denná teplota 19 až 23 stupňov. Slnko vyjde zajtra o 5,00 a zapadne o 20,39 hod.Odber plynuNa dnešný deň platí v rozvodnej sústave zemného plynu odberový stupeň č. 3.TlakÚdaje o priemernom barometrickom tlaku v kPa za 24. 5. 2001: Bratislava 100, 32, Sliač 98,31, Košice 99,35, Poprad 93,85, za 25. 5. 2001: Bratislava 99,78, Sliač 97,70, Košice 98,67, Poprad 93,34, za 26. 5. 2001: Bratislava 100,28, Sliač 98,15, Košice 99,24, Poprad 93,78.Amsterdam | dážď | 17 |
Atény | jasno | 25 |
Belehrad | oblačno | 25 |
Berlín | zamračené | 18 |
Bratislava | oblačno | 24 |
Brusel | dážď | 18 |
Budapešť | búrky | 25 |
Bukurešť | polooblačno | 25 |
Frankfurt | oblačno | 25 |
Helsinky | jasno | 10 |
Istanbul | jasno | 24 |
Kodaň | dážď | 18 |
Kyjev | zamračené | 17 |
Lisabon | jasno | 31 |
Londýn | oblačno | 19 |
Madrid | jasno | 31 |
Miláno | oblačno | 31 |
Moskva | jasno | 13 |
Oslo | dážď | 14 |
Paríž | oblačno | 27 |
Praha | zamračené | 23 |
Rím | polooblačno | 28 |
Sofia | polooblačno | 19 |
Štokholm | dážď | 12 |
Varšava | prehánky | 17 |
Viedeň | oblačno | 24 |
Záhreb | oblačno | 26 |
Ženeva | polooblačno | 28 |
|
|
|