Hospodársky denník
USD50,155 Sk
EUR42,86 Sk
CHF28,097 Sk
CZK1,249 Sk
  Pondelok  28.Mája 2001
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













CFM International sa presadzuje


Francúzsko-americké konzorcium CFM International podniká kroky, aby si udržalo svoje významné postavenie na svetovom trhu leteckých motorov. CFM, ktorého rovnocennými vlastníkmi sú americký gigant General Electric Co (GE) a francúzska Snecma, začal s realizáciou trojročného projektu Tech 56 zameraného na prepracovanie najpredávanejšieho motora CFM56, ktorý sa podieľa na polovici objednávok leteckých motorov na celom svete. Cieľom programu Tech 56 je znížiť spotrebu o päť percent, čo chcú dosiahnuť novým tvarom listov turbín a technikami, znižujúcimi váhu motora. CFM však upozorňuje, že hlavné ťažisko leží na údržbe. Lietadlá, ako B 737 alebo A320, totiž na bežnej linke lietajú menej než 1000 kilometrov, takže ich motory zažívajú množstvo pristátí a vzletov, čo zvyšuje náklady na údržbu. Konzorcium okrem toho vyvíja spôsob výroby motora s menším počtom montážnych dielcov, čo by vyžadovalo menej náhradných súčiastok. Konzorcium chce týmto spôsobom zopakovať svoj úspech zo 70. rokov, keď vtedy dominantný motor JT8D z dielne Pratt & Whitney vytlačil neočakávaný konkurent - CFM. Motory tvoria asi štvrtinu svetového trhu civilných lietadiel a CFM podľa katalógových cien od polovice 70. rokov predalo 13 000 motorov v hodnote približne 70 miliárd USD. Ako informuje agentúra Reuters, konzorcium vlani, keď predalo ďalších 1000 motorov pre boeingy 737 a airbusy A320 a A340, vypracovalo nové technológie modernizácie motorov. Nikto z cestujúcich, sediacich v boeingu 737, nevie, že motory pochádzajú z amerického bombardéra B-1 zo 70. rokov. Pohonné jadro tohto motora z dielne GE bolo pripojené k veľkej vrtuli od Snecmy a vznikol tak ideálny motor pre 140-miestne lietadlo. Pratt & Whitney dominoval na trhu s motorom JT8D, ktorý poháňal model Boeing 727, DC-9 a prvú generáciu Boeingov 737. Pratt, jeho konkurent Rolls-Royce Plc a Boeing očakávali, že 727 nahradí väčšie lietadlo s takmer 200 miestami a po čase začali vyrábať 757, 767 a primerané motory. CFM aj International Aero Engines ocenili motory sumou päť miliónov USD, hoci zľavy sú v tomto sektore bežnou praxou. Minimalizácia týchto zliav a čo najväčší predaj dopĺňajú dva ďalšie faktory, ktoré určujú výber leteckých spoločností: spotreba a náklady na údržbu. (mm)

Počasie

Dnes bude polooblačno až oblačno, na severe ojedinele slabé prehánky. Najvyššia denná teplota 21 až 25, v severných okresoch miestami okolo 19 stupňov. Západný až severozápadný vietor 2 až 5 m/s. Teplota na horách vo výške 1500 m okolo 10 stupňov. V utorok bude polojasno, na severe a východe až oblačno a v tejto časti územia sa miestami vyskytnú prehánky. Najnižšia nočná teplota 13 až 9, najvyššia denná teplota 19 až 23. V stredu bude polojasno, na severe a východe až oblačno a v tejto časti územia sa miestami vyskytnú prehánky. Najnižšia nočná teplota 13 až 9 stupňov, v horských dolinách okolo 7 stupňov. Najvyššia denná teplota 19 až 23 stupňov. Slnko vyjde zajtra o 5,00 a zapadne o 20,39 hod.

Odber plynu

Na dnešný deň platí v rozvodnej sústave zemného plynu odberový stupeň č. 3.Tlak

Údaje o priemernom barometrickom tlaku v kPa za 24. 5. 2001: Bratislava 100, 32, Sliač 98,31, Košice 99,35, Poprad 93,85, za 25. 5. 2001: Bratislava 99,78, Sliač 97,70, Košice 98,67, Poprad 93,34, za 26. 5. 2001: Bratislava 100,28, Sliač 98,15, Košice 99,24, Poprad 93,78.

Amsterdamdážď17
Atényjasno25
Belehradoblačno25
Berlínzamračené 18
Bratislavaoblačno24
Bruseldážď18
Budapešťbúrky25
Bukurešťpolooblačno25
Frankfurtoblačno25
Helsinkyjasno10
Istanbuljasno24
Kodaňdážď18
Kyjevzamračené17
Lisabonjasno31
Londýnoblačno19
Madridjasno31
Milánooblačno31
Moskvajasno13
Oslodážď 14
Parížoblačno27
Prahazamračené23
Rímpolooblačno28
Sofiapolooblačno19
Štokholmdážď12
Varšavaprehánky17
Viedeňoblačno24
Záhreboblačno26
Ženevapolooblačno28

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.