Verdikt už v blízkom čase Komentuje Zdena Rabayová Presadiť myšlienku, aby južná vetva plynovodu Jamal smerovala cez územie Slovenska, sa usiluje nielen terajšie vedenie SPP, ale aj ich predchodcovia. Dobre veru vedeli a vedia prečo. Veď práve tranzit plynu cez naše územie je tou lukratívnou činnosťou, ktorá prináša zisky, a robí z SPP jednu zo zlatých nosníc slovenskej ekonomiky. Vybudovaním prípojky by sa urobil krok dopredu aj z hľadiska diverzifikácie trás dopravy plynu na naše územie. No rozhodnutie o trase, ale aj o tom, či sa bude stavať, závisí od viacerých faktorov. Pripomeňme, že tzv. južná vetva plynovodu by mala smerovať z ruských nálezísk cez Bielorusko, Poľsko na Slovensko. Takýmto riešením chce ruský plynárenský gigant Gazprom obísť Ukrajinu, lebo sa údajne na jej území časť plynu stráca. Ale Poľsko s ním dosiaľ vyjadrovalo nesúhlas. Jednak nechcelo naštrbiť vzťahy s Ukrajinou, a tiež preto, lebo jeho predstavitelia mali výhrady aj k navrhovanej trase cez východné Slovensko. Keby akceptovali túto trasu, v Poľsku by sa musel plynovod budovať v národných parkoch. Ruský premiér M. Kasianov však po minulotýždňovom stretnutí s poľským premiérom J. Buzekom dodal, že druhý predložený variant odstraňuje obavy zo škôd v ekologicky čistých regiónoch Poľska. Pripomeňme, že zámery spred šiestich rokov uvažovali aj o trase cez západné Slovensko, lebo by perspektívne vytvárala predpoklady na diverzifikáciu zdrojov plynu. Oveľa jednoduchšie by sa totiž potom dalo napojiť na trasu z Nórska, ktorú chce Poľsko vybudovať. No kým na trase cez východné Slovensko sú vybudované štyri moderné kompresorové stanice, ktoré sú schopné zvýšiť svoj výkon, na trase cez Považie by sme museli budovať nové. Ak by sa presadil variant cez západné Slovensko, cena dopravovaného plynu by sa logicky zvýšila. Preto má viacero slovenských odborníkov k tejto alternatíve výhrady. Podľa ruského premiéra M. Kasianova zaujme poľská strana k otázke Jamalu definitívne stanovisko v najbližšom čase. Až potom bude jasné, či sa bude južná prípojka vôbec budovať, a tiež aký variant trasy (nemusí to byť ani jedna zo spomínaných) to nakoniec bude. V prípade súhlasného stanoviska však výstavba plynovodu bude obrovskou investičnou príležitosťou s prínosom nielen pre SPP, ale v konečnom dôsledku pre celé národné hospodárstvo. Navyše prinesie i výrazné zníženie nezamestnanosti, lebo obrovská zákazka predstavuje šancu pre množstvo dodávateľských firiem.
|
Počasie Dnes bude spočiatku veľká oblačnosť, od západu postupne polojasno až oblačno. Na severe a východe na mnohých miestach, inde miestami prehánky a búrky, ojedinele s krupobitím. Najvyššia denná teplota 24 až 29, v severných okresoch a miestami aj na východe okolo 22 stupňov. Teplota na horách vo výške 1500 m 13 stupňov. Západný až severozápadný vietor 3 až 6, popoludní na západe 6 až 10, v nárazoch miestami 20 až 25 m/s. Na horách víchrica.Upozornenie: Rýchlosť vetra v nárazoch bude dnes miestami dosahovať 70 až 100 km/hod.V stredu bude jasno až polojasno. Miestami prechodne oblačno a ojedinele prehánky. Najnižšia nočná teplota 12 až 8, na juhozápade okolo 14 stupňov. Najvyššia denná teplota 20 až 24, na severe okolo 18 stupňov. Vo štvrtok bude jasno až polojasno. Miestami prechodne oblačno a ojedinele prehánky. Najnižšia nočná teplota 10 až 6 stupňov. Najvyššia denná teplota 22 až 26, na severe okolo 20 stupňov. Slnko vyjde zajtra o 4.59 a zapadne o 20.40 hod. Amsterdam | jasno | 19 |
Atény | polojasno | 29 |
Belehrad | polooblačno | 27 |
Berlín | jasno | 22 |
Bratislava | polojasno | 27 |
Brusel | takmer jasno | 19 |
Budapešť | dážď | 25 |
Bukurešť | polooblačno | 29 |
Frankfurt | polooblačno | 27 |
Helsinki | polojasno | 11 |
Istanbul | oblačno | 24 |
Kodaň | dážď | 14 |
Lisabon | slnečno | 27 |
Londýn | jasno | 21 |
Madrid | jasno | 32 |
Miláno | jasno | 29 |
Moskva | prehánky | 10 |
Oslo | dážď | 7 |
Paríž | polooblačno | 26 |
Praha | jasno | 26 |
Rím | jasno | 29 |
Sofia | polooblačno | 20 |
Štokholm | zamračené | 10 |
Varšava | dážď | 17 |
Viedeň | dážď | 27 |
Záhreb | jasno | 27 |
Ženeva | jasno | 30 |
|
|
|