Hospodársky denník
USD49,849 Sk
EUR42,853 Sk
CHF28,052 Sk
CZK1,248 Sk
  Utorok  29.Mája 2001
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Váhanie daňového poradcu

Píšte na adresu redakcie, faxujte na číslo 07/6381 0413 alebo mailujte do schránky: nazory@hd-dennik.sk

Naša spoločnosť mala transformačný problém z dôvodu zrušenia platiteľa dane z pridanej hodnoty ku 31. 12. 1999. Zákon číslo 289/1995 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov má veľa legislatívnych dier a pre našu firmu zrušenie platiteľa DPH znamenalo dosahy nielen na zvýšenie nákladovosti v roku 1999 a aj v roku 2000, ale aj na jednorazový finančný odtok (tlak na cash flow) - t. j. jednorazový vysoký doplatok DPH ešte za zdaňovacie obdobie roku 1999 - čo spôsobovalo problémy pri účtovnej závierke a exaktnom uzatvorení hospodárskeho výsledku za účtovno-zdaňovacie obdobie roku 1999. Pritom na presné vyčíslenie týchto dosahov boli dve rozdielne metodiky (lebo zákon o DPH bol nejasný, preto sme požiadali o metodické usmernenie MF SR a ÚDR SR a daňového poradcu, člena SKDP) medzi Ústredným daňovým riaditeľstvom SR v B. Bystrici a ministerstvom financií - Sekciou daňovou a colnou v Bratislave. O stanovisko k tomu sme požiadali známeho daňového poradcu, ktorý však svoj názor na problém niekoľkokrát zmenil - raz sa alibisticky priklonil k názoru MF SR, potom dal za pravdu ÚDR SR. Ako vnímať takého daňového poradcu, ktorý začne takto strečkovať a stráca našu dôveru? Ako vyriešiť daný problém?

- Vaša citlivá otázka odráža častú realitu praxe na Slovensku, pretože daňová legislatíva v SR je v prudkom pohybe, čo má za následok nestabilné a nejasné daňové zákony. To vôbec neprispieva k stabilite podnikateľského prostredia a k vládou deklarovanej podpore podnikania a privátneho sektora v SR. Z hľadiska daňového hedgingu (obozretnosť smerujúca k maximálnemu zaisteniu rizika z dôvodu platby daní) v danom prípade by sme sa priklonili k takému riešeniu, ktoré podporia v prípade daňového sporu dve strany odborníkov proti jednej - bez ohľadu na kombináciu týchto strán a bez ohľadu na to, či je takýto návrh riešenia pre vašu firmu výhodnejší alebo nie. To znamená, ak Slovenská komora daňových poradcov - zastúpená konkrétnym daňovým poradcom a Ústredné daňové riaditeľstvo SR tvrdia jedno, ale MF SR tvrdí druhé - preferovali by sme názor dvoch odborných úrovní proti jednej. V danom prípade by sme sa priklonili k takému riešeniu, ktoré podporia v prípade daňového sporu dve strany odborníkov proti jednej - bez ohľadu na kombináciu týchto strán a bez ohľadu na to, či je takýto návrh riešenia pre vašu firmu výhodnejší alebo nie. V danom prípade aj z dôvodu novelizácie zákona č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov - kde od roku 1999 podľa ustanovenia § 103 ods. 1 platí, že Ministerstvo financií SR rozhoduje už len v sporných prípadoch o spôsobe zdanenia týkajúcich sa len tých daňových subjektov, ktoré majú sídlo a bydlisko v zahraničí (pozri § 103 ods. 1, písmeno b/). To znamená, že nerozhoduje už len o domácich daňových subjektoch (daňových rezidentoch) zo Slovenska. V praxi môže rezonovať aj iný názor, a síce, že MF SR je predkladateľ a navrhovateľ všetkých daňových zákonov a ako taký je najkompetentnejší podávať k nim

výklad

- čo by mohlo urobiť spôsobom uvedeným v ustanovení § 103 ods. 5 zákona č. 511/1992 Zb. v znení neskorších predpisov. To znamená, že MF SR môže (t. j. aj nemusí) vydať opatrenie na zamedzenie nezrovnalostí vzniknutých z uplatňovania daňových predpisov. Toto opatrenie uverejňuje ministerstvo vo svojom publikačnom orgáne a vyhlasuje v Zbierke zákonov Slovenskej republiky uverejnením oznámenia ministerstva o jeho vydaní.

Predpokladáme, že váš prípad to nie je, lebo zadanie vašej otázky by v danom prípade bolo zrejme diametrálne odlišné. Na margo korektnosti a serióznosti daňového poradcu v danom prípade by nami odporučený postup bol nasledujúci:

Preskúmam vždy kvalitu garancie (t. j. výšku poistky), ktorú ponúka konkrétny daňový poradca, ešte skôr ako s ním podpíšem kontrakt o spolupráci. Ak je jeho poistka na úrovni desiatok miliónov a môj predpokladaný problém vo firme predstavuje nižšiu sumu (alebo na úrovni poistky daňového poradcu) ako poistka daňového poradcu a okrem toho mám na neho referencie na jeho úspešnosť nielen z teórie (napríklad odborné články v ekonomickej literatúre), ale aj z praxe (konkrétne vyriešené daňové kauzy a konkrétne docielené daňové úspory dosvedčené ľuďmi, ktorým dôverujem) - tak jeho služby použijem. Vždy ich však žiadam nielen v ústnej, ale aj, a najmä

v písomnej podobe

- s podpisom a pečiatkou. Pri strečkovaní s jeho názorom mu znížim honorár (napríklad za časové straty a nekvalitu) alebo ho v budúcnosti viac pre firmu neangažujem. Pretože súčasťou práce nielen kvalitného manažéra firmy, ale aj dobrého daňového poradcu je aj schopnosť analyzovať, prijať a zniesť riziko. Ak tento atribút absentuje - je to pre mňa signál, že bonita (kvalita) daňového poradcu je pre mňa nedostačujúca. Hoci platí, že v dnešnom zložitom období patríme všetci k učiacim sa organizáciám, čestný daňový poradca v prípade zložitej objednávky akejkoľvek firmy na jeho služby (superťažký daňový problém) - musí klienta dopredu upozorniť

na možné riziká,

na potenciálne alternatívy a predpokladané ťažkosti. Ak to urobí a klient jeho služby prijme, musí ich zaplatiť - už len na ňom záleží, či ich bude aj akceptovať ako smerodajné pre záver svojho rozhodnutia. V osobitne zložitých prípadoch (v daňových sporoch za veľké peniaze) by som uprednostnil tímové rozhodnutie viacerých expertov - t. j. vyžiadal by som si stanovisko nielen jedného, ale minimálne troch daňových poradcov.

Ing. Emil Burák, PhD.

Počasie

Dnes bude spočiatku veľká oblačnosť, od západu postupne polojasno až oblačno. Na severe a východe na mnohých miestach, inde miestami prehánky a búrky, ojedinele s krupobitím. Najvyššia denná teplota 24 až 29, v severných okresoch a miestami aj na východe okolo 22 stupňov. Teplota na horách vo výške 1500 m 13 stupňov. Západný až severozápadný vietor 3 až 6, popoludní na západe 6 až 10, v nárazoch miestami 20 až 25 m/s. Na horách víchrica.Upozornenie: Rýchlosť vetra v nárazoch bude dnes miestami dosahovať 70 až 100 km/hod.V stredu bude jasno až polojasno. Miestami prechodne oblačno a ojedinele prehánky. Najnižšia nočná teplota 12 až 8, na juhozápade okolo 14 stupňov. Najvyššia denná teplota 20 až 24, na severe okolo 18 stupňov. Vo štvrtok bude jasno až polojasno. Miestami prechodne oblačno a ojedinele prehánky. Najnižšia nočná teplota 10 až 6 stupňov. Najvyššia denná teplota 22 až 26, na severe okolo 20 stupňov. Slnko vyjde zajtra o 4.59 a zapadne o 20.40 hod.

Amsterdamjasno19
Aténypolojasno29
Belehradpolooblačno27
Berlínjasno22
Bratislavapolojasno27
Bruseltakmer jasno19
Budapešťdážď25
Bukurešťpolooblačno29
Frankfurtpolooblačno27
Helsinkipolojasno11
Istanbuloblačno24
Kodaňdážď14
Lisabonslnečno27
Londýnjasno21
Madridjasno32
Milánojasno29
Moskvaprehánky10
Oslodážď7
Parížpolooblačno26
Prahajasno26
Rímjasno29
Sofiapolooblačno20
Štokholmzamračené10
Varšavadážď17
Viedeňdážď27
Záhrebjasno27
Ženevajasno30

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.