CFM International sa presadzuje Francúzsko-americké konzorcium CFM International podniká kroky, aby si udržalo svoje významné postavenie na svetovom trhu leteckých motorov. CFM, ktorého rovnocennými vlastníkmi sú americký gigant General Electric Co (GE) a francúzska Snecma, začal s realizáciou trojročného projektu Tech 56 zameraného na prepracovanie najpredávanejšieho motora CFM56, ktorý sa podieľa na polovici objednávok leteckých motorov na celom svete. Cieľom programu Tech 56 je znížiť spotrebu o päť percent, čo chcú dosiahnuť novým tvarom listov turbín a technikami, znižujúcimi váhu motora. CFM však upozorňuje, že hlavné ťažisko leží na údržbe. Lietadlá, ako B 737 alebo A320, totiž na bežnej linke lietajú menej než 1000 kilometrov, takže ich motory zažívajú množstvo pristátí a vzletov, čo zvyšuje náklady na údržbu. Konzorcium okrem toho vyvíja spôsob výroby motora s menším počtom montážnych dielcov, čo by vyžadovalo menej náhradných súčiastok. Konzorcium chce týmto spôsobom zopakovať svoj úspech zo 70. rokov, keď vtedy dominantný motor JT8D z dielne Pratt & Whitney vytlačil neočakávaný konkurent - CFM. Motory tvoria asi štvrtinu svetového trhu civilných lietadiel a CFM podľa katalógových cien od polovice 70. rokov predalo 13 000 motorov v hodnote približne 70 miliárd USD. Ako informuje agentúra Reuters, konzorcium vlani, keď predalo ďalších 1000 motorov pre boeingy 737 a airbusy A320 a A340, vypracovalo nové technológie modernizácie motorov. Nikto z cestujúcich, sediacich v boeingu 737, nevie, že motory pochádzajú z amerického bombardéra B-1 zo 70. rokov. Pohonné jadro tohto motora z dielne GE bolo pripojené k veľkej vrtuli od Snecmy a vznikol tak ideálny motor pre 140-miestne lietadlo. Pratt & Whitney dominoval na trhu s motorom JT8D, ktorý poháňal model Boeing 727, DC-9 a prvú generáciu Boeingov 737. Pratt, jeho konkurent Rolls-Royce Plc a Boeing očakávali, že 727 nahradí väčšie lietadlo s takmer 200 miestami a po čase začali vyrábať 757, 767 a primerané motory. CFM aj International Aero Engines ocenili motory sumou päť miliónov USD, hoci zľavy sú v tomto sektore bežnou praxou. Minimalizácia týchto zliav a čo najväčší predaj dopĺňajú dva ďalšie faktory, ktoré určujú výber leteckých spoločností: spotreba a náklady na údržbu. (mm)
|
Počasie Dnes bude spočiatku veľká oblačnosť, od západu postupne polojasno až oblačno. Na severe a východe na mnohých miestach, inde miestami prehánky a búrky, ojedinele s krupobitím. Najvyššia denná teplota 24 až 29, v severných okresoch a miestami aj na východe okolo 22 stupňov. Teplota na horách vo výške 1500 m 13 stupňov. Západný až severozápadný vietor 3 až 6, popoludní na západe 6 až 10, v nárazoch miestami 20 až 25 m/s. Na horách víchrica.Upozornenie: Rýchlosť vetra v nárazoch bude dnes miestami dosahovať 70 až 100 km/hod.V stredu bude jasno až polojasno. Miestami prechodne oblačno a ojedinele prehánky. Najnižšia nočná teplota 12 až 8, na juhozápade okolo 14 stupňov. Najvyššia denná teplota 20 až 24, na severe okolo 18 stupňov. Vo štvrtok bude jasno až polojasno. Miestami prechodne oblačno a ojedinele prehánky. Najnižšia nočná teplota 10 až 6 stupňov. Najvyššia denná teplota 22 až 26, na severe okolo 20 stupňov. Slnko vyjde zajtra o 4.59 a zapadne o 20.40 hod. Amsterdam | jasno | 19 |
Atény | polojasno | 29 |
Belehrad | polooblačno | 27 |
Berlín | jasno | 22 |
Bratislava | polojasno | 27 |
Brusel | takmer jasno | 19 |
Budapešť | dážď | 25 |
Bukurešť | polooblačno | 29 |
Frankfurt | polooblačno | 27 |
Helsinki | polojasno | 11 |
Istanbul | oblačno | 24 |
Kodaň | dážď | 14 |
Lisabon | slnečno | 27 |
Londýn | jasno | 21 |
Madrid | jasno | 32 |
Miláno | jasno | 29 |
Moskva | prehánky | 10 |
Oslo | dážď | 7 |
Paríž | polooblačno | 26 |
Praha | jasno | 26 |
Rím | jasno | 29 |
Sofia | polooblačno | 20 |
Štokholm | zamračené | 10 |
Varšava | dážď | 17 |
Viedeň | dážď | 27 |
Záhreb | jasno | 27 |
Ženeva | jasno | 30 |
|
|
|