|
|||||||||||||||||
Štvrtok 3.Mája 2001 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ekológia, ale aj ekonomikaBratislava pripravuje autobusy na zemný plyn Postupne chceme všetkých našich 520 autobusov prerobiť na stlačený zemný plyn (medzinárodne označovaný ako CNG). V súčasnosti až 230 autobusov nespĺňa požadované normy EÚ. Prestavbou dokážeme preskočiť dvadsať rokov a prevádzkovať autobusy, ktoré spĺňajú ešte len pripravovanú normu Euro 5. Mala by platiť až od roku 2010. Týmto krokom sa zároveň Bratislava zaradí k mestám s najekologickejšou dopravou v Európe, zdôraznil generálny riaditeľ Dopravného podniku Bratislava (DPB) Ján Zachar pri slávnostnom odovzdávaní prvého autobusu na stlačený zemný plyn. Slovenský plynárenský priemysel (SPP) rozvíja program využitia CNG už niekoľko rokov, lebo jeho predstavitelia si uvedomujú, že je v súlade so svetovým trendom čoraz širšieho využívania alternatívnych palív. V rámci overovacej série chcú plynári DPB odovzdať ešte desať autobusov. Podľa generálneho riaditeľa SPP Pavla Kinčeša používanie CNG znamená prínos nielen pre životné prostredie, ale aj ekonomiku prevádzky. Cena za jeden kubík stlačeného zemného plynu je asi 8,50 Sk bez DPH. Napríklad prestavba autobusu Karosa B 732 s generálnou opravou a úpravou motora vyjde bez DPH asi na 760-tisíc Sk. No tým, že nafta stojí okolo 26 Sk bez DPH (spotreba na 100 km je 35 litrov nafty alebo 42 kubíkov CNG), tak sa na 1 km ušetrí 5,31 Sk. Návratnosť vložených prostriedkov je teda po 143-tisíc najazdených km. Na našu otázku, či SPP aj finančne podporuje prestavbu overovacej série autobusov DPB, P. Kinčeš povedal, že áno. Približne sumou 200- až 280-tisíc na jeden autobus. Primátor Bratislavy Jozef Moravčík dodal, že prestavbu 280 autobusov už schválilo aj mestské zastupiteľstvo. Na jej financovanie sa snažia využiť aj podporu z fondov EÚ. Autobusy na zemný plyn jazdia už v Nitre, vo Zvolene a záujem prejavili už aj mestá Prešov a Košice. No využívanie CNG je perspektívou aj pre osobné automobily. Na prestavbu z pôvodného pohonu na pohon CNG sú v súčasnosti schválené niektoré typy osobných vozidiel. Konkrétne Škoda Felicia a Škoda Octavia - návratnosť vložených prostriedkov je asi po 31 000 najazdených km. Z úžitkových vozidiel je to Škoda PICK UP a Avia 31.1.K NG. Prestavbu zabezpečuje SPP prostredníctvom aliančných partnerov. Podmienkou rozvoja využívania CNG je tiež dobudovanie siete plniacich staníc v SR. Preto rokujú o dohode so Slovnaftom, aby na jeho čerpacích staniciach mohli postaviť aj stojany na CNG. Zdena Rabayová |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |