Hospodársky denník
USD48,769 Sk
EUR43,441 Sk
CHF28,168 Sk
CZK1,256 Sk
  Štvrtok  3.Mája 2001

Na diaľniciach stále po starom

Penále sú vždy zbytočne vyhodené peniaze, dá sa tomu predísť

Ak si niekto objedná nejaké práce či služby, tak sa patrí za to dodávateľovi aj zaplatiť. Na Slovensku to zatiaľ (a ešte zrejme dlho) neplatí. Napríklad výstavba diaľnic. Len za roky 1998 a 1999 musel Štátny fond cestného hospodárstva (ŠFCH) uhradiť prostredníctvom Slovenskej správy ciest takmer 1,9 mld. Sk ako penále za omeškanie úhrad faktúr dodávateľom prác na diaľniciach, pričom stavbári finančne krvácali. Penále boli úplne zbytočne vyhodené peniaze. Situácia sa opakovala aj v prvom štvrťroku tohto roka. ŠFCH požadoval v súlade s úlohami a požiadavkou Slovenskej správy ciest 1,5 mld. Sk na úhradu prác pre dodávateľské firmy. Ku koncu marca však bolo na účte ŠFCH iba 0,5 mld. Sk. Po ďalšej písomnej žiadosti uvoľnilo ministerstvo financií až v druhej polovici apríla 1,37 mld. Sk. Podľa riaditeľa ŠFCH Martina Križana postupné uvoľňovanie peňazí z rezortu financií na úhradu dodávateľských faktúr zatiaľ prinieslo iba zbytočnú nervozitu investora, a najmä dodávateľov. Tu sa treba zastaviť pri fakte, prečo musí uvoľňovať peniaze na diaľnice priamo ministerstvo financií. Doteraz financovanie výstavby diaľnic zabezpečoval podľa zákona NR SR cestný fond. Vláda na svojom rokovaní 21. februára tohto roka však rozhodla o zrušení takmer všetkých špecializovaných fondov, a ani ŠFCH nebol výnimkou. Viacerí tvrdia, že cestný fond zrušia na popud expertov Svetovej banky. Nie je to úplná pravda, pretože tí nenavrhovali zrušenie, ale jeho reštrukturalizáciu, a to je rozdiel. Zánik ŠFCH sa pripravuje k 1. júlu tohto roka. Riaditeľ fondu M. Križan predpokladá, že k zrušeniu fondu k spomínanému termínu nedôjde, pretože modifikácia podmienok úverových zdrojov s jednotlivými zahraničnými bankami, ktoré doteraz poskytli na výstavbu diaľnic úvery, je do tohto dátumu bezpredmetná, pričom celková výška nesplatených istín úverov spravovaných fondom v roku 2001 bola 20,46 mld. Sk. Samozrejme, veriteľské banky v súčasnosti vyhodnocujú situáciu, čo sa to vlastne s cestným fondom na Slovensku deje. Podľa obsahu pôvodných zmlúv všetky náklady na analýzu situácie a vyjednávanie o zmenách je povinná hradiť slovenská strana. Náklady, ktoré bude musieť cestný fond refundovať bankám, sa odhadujú na 30 mil. Sk. Možno oponovať (deklarovanou) úsporou nákladov na fungovanie Štátneho fondu cestného hospodárstva (14 pracovníkov). Realita má však byť presne opačná, pretože prechodom pôvodných činností a pracovníkov cestného fondu do kapitoly MDPT SR sa zvýšia požiadavky na štátny rozpočet. Vyriešenie všetkých právnych rizík a komplikácií vrátane vyrovnania záväzkových vzťahov k majiteľom dlhopisov odôvodnene vyvoláva dojem, že k 1. 7. 2001 nebude možné spomínaný fond zrušiť a vláda nesplní termín, ktorý si sama určila. Aj tento príklad opäť presviedča o tom, že ministerskí úradníci u nás sa nedržia osvedčených poznatkov starých majstrov - dvakrát meraj a raz strihaj, ale presne naopak, najskôr strihajú a potom merajú.

Jozef Kunik

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.