Hospodársky denník
USD50,179 Sk
EUR42,928 Sk
CHF28,111 Sk
CZK1,252 Sk
  Streda  30.Mája 2001

Ešteže máme Chartu práv pacienta

Takmer polovica opýtaných vyslovila nespokojnosť

Ešte stále sme si akosi nezvykli domáhať sa v medicínskom svete svojich práv. Zvyčajne trpezlivo (alebo netrpezlivo) čakáme, kým na nás príde u lekára rad, možno nadávame, prípadne zaplatíme, dáme pozornosť („všimné“), alebo keď to nie je naliehavé v takomto systéme strácame nervy a bez odbornej pomoci sa radšej zaobídeme. U našich susedov je to však úplne inak. V Rakúsku sa v prípade nespokojnosti so zdravotnou starostlivosťou a všetkým, čo s tým súvisí, nielen ozývajú hlasy. Okrem písomnej a telefonickej formy využívajú aj e-mail. Podľa informácií zástupkyne viedenskej pacientskej organizácie dostávajú ročne približne sedemtisíc žiadostí, pripomienok a sťažností, ale len 5 % z nich sa týka chýb pri poskytovaní zdravotníckej starostlivosti. Združenie pre pacientov vo Viedni poskytuje napríklad poradenstvo v oblasti nemocničnej, primárnej či špecializovanej starostlivosti, ošetrovateľstva a lekární. Máme sa čo učiť! V anonymnej ankete na tému ako pacienti chápu svoje práva odpovedalo u nás 1600 respondentov, 66 % uviedlo, že máme uzákonené práva pacientov, ale 46 % tvrdí, že sa nedodržiavajú.

Ľudmila Koníková

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.