Hospodársky denník
USD50,211 Sk
EUR42,923 Sk
CHF28,144 Sk
CZK1,258 Sk
  Štvrtok  31.Mája 2001

S Berlínom Nofretete...

Dobrý imidž mesta zabezpečí všetkým podnikateľom, žijúcich v meste alebo s mestom podnikajúcich, aj dobrý príjem z turistiky. Berlínčania sa síce pýšia cudzím perím a názov mesta spájajú s bustou nádhernej Egypťanky, ale vďaka tomu sa vari nenájde turista, ktorý by pri prechode západnou časťou Berlína nevyužil príležitosť vzhliadnuť jej krásu v miestnom múzeu.

Ak hovoríme o rozvoji mestskej turistiky, nemali by sme zanedbať jej infraštruktúru, súčasťou ktorej sú aj kultúrne inštitúcie, múzeá, galérie a nimi vyvíjané kultúrne a spoločenské aktivity.

Všetko, čo raz vzniklo, aj zanikne. Tak je to aj so zbierkovými predmetmi. Aby nezanikli, musíme pre nich vytvárať optimálne prostredie, teda konzervovať ich a uložiť do priestorov, ktoré budú spomaľovať tieto prirodzené procesy. Je tragikomické, ak sa povie, že v múzeách je takmer 8 miliónov zbierkových predmetov a na konzervovanie a reštaurovanie sa v minulom roku dodávateľsky vydalo približne 4,5 mil. Sk. Kým v západnej Európe je prirodzené, že depozitáre sú klimatizované, u nás sa z dôvodu nedostatku zdrojov na krytie prevádzky v mnohých prípadoch netemperujú. Ani taký gigant, ako je Slovenské národné múzeum, nemá reštaurátorské pracovisko, ktoré by mohlo kvalitne a na úrovni vykonávať práce spojené so základnou činnosťou múzeí, ako je ochrana zbierok pre budúcnosť.

Nedostatok investícií má za následok menej zaujímavú ponuku. Mnohé múzeá si uvedomujú, že atraktívnosť expozícií je prvým krokom k úspechu. Ďalším dôležitým predpokladom je dostupnosť informácií. Lenže tie sú náročné na distribúciu a ich šírenie je pomerne nákladné. Systém turistických informačných stredísk neslúži potrebám cestovného ruchu, ako by mal. Posledný Sprievodca múzeami vyšiel v roku 1994 a Sprievodca po hradoch, zámkoch a kaštieľoch v roku 1990. Mnohé údaje sa zmenili a dosiaľ sa nenašli finančné prostriedky na ich reedíciu, pritom písomný materiál je jeden zo základných pomôcok pri rozhodovaní sa, kam ísť. Aktuálne informácie chýbajú nielen turistom, ale v prvom rade tým, ktorí by mali spolupracovať pri zostavovaní ponuky, resp. informáciu o možnostiach mestského alebo kultúrneho turizmu obchodne sprostredkúvajú, a to pracovníkom cestovných kancelárií. Nehovoriac o tom, že sprostredkovanie informácie o kultúre a umení vyžaduje hlboké odborné vedomosti a odborné jazykové znalosti, ktoré dnes má, žiaľ, veľmi málo pracovníkov cestovných kancelárií.

(vall)

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.