Hospodársky denník
USD50,211 Sk
EUR42,923 Sk
CHF28,144 Sk
CZK1,258 Sk
  Štvrtok  31.Mája 2001

Pán Kojda, my sme normálni

Peter Kasalovský

Viaceré tlačové médiá a jedna televízna stanica medializovali ďalšie škandalózne rozhodnutie Prezídia FNM SR. Spoločnosť Slovenská plavba a prístavy dostane za nejakých 300 miliónov korún Dunajservis, s. r. o., Pohronský Ruskov. Táto firma vyšla víťazne zo súťaže so šiestimi, resp. dvoma ďalšími záujemcami. O sile jej know-how a financií svedčí aj to, že porazila toľko ospevovanú, ba až všemocnú Penta Group. Vznikla síce nedávno, okrem iného na adrese, ktorá je zapísaná ako sídlo, nechyrovať o jej prítomnosti, ale dokázala si vybojovať dôveru VV FNM SR a potom aj jeho Prezídia.

Je tu však problém. Čo je to za súťaž o štátny majetok v hodnote niekoľko sto miliónov, v ktorej vyhrá firma, ktorej stačí na činnosť vzduch, jeden-dva mobily a niekde trebárs počítač?! Táto otázka je namieste rovnako ako cena, za ktorú sa dal získať nie nezaujímavý a v budúcnosti veľmi výnosný podnik pod štátnou kuratelou Slovenská plavba a prístavy. Čo sa stalo, neodstane sa, ale je absurdné, keď prezident Prezídia FNM SR J. Kojda je pokojný. V televíznom vyjadrení v podstate obhajoval tento akt.

Keďže na Slovensku nič nie je tajné, tak aj ku mne doplávali informácie o tejto akcii. Pán prezident J. Kojda nemal záujem ani o telefonickú komunikáciu „v záujme FNM SR“. Z nášho zorného uhla nemá nárok schovávať sa a za odporúčanie výkonného výboru bude v plnom rozsahu morálne zodpovedný, ako aj za to, čo sa bude diať. Rovnako ako všetci členovia prezídia, pretože vedeli, akej firme schvaľujú predaj. Zo známych faktov sa dá usudzovať na riskantnú operáciu, ale nie je vylúčené, že mali k dispozícii aj iné informácie. Azda videli za roh a predmetný podnik začne „nový život“.

FNM SR pod vedením J. Kojdu týmto jednak definitívne nadviazal na tradíciu viacerých svojich úžasných rozhodnutí, ale takýto záujemca a pomaly už majiteľ je z tých najvyberanejších a takmer bezkonkurenčných.

Lekciou pre normálnych občanov je však obhajovanie tohto rozhodnutia. Mlčanie by bolo zlatom a čokoľvek vyrieknuté na obhajobu víťaza s takým profilom, ktorý nebol spochybnený, naznačuje práve občanom, že nemajú na takú „filozofiu“ privatizácie, alebo majú cenu ako strašiaci v kapustnom poli. Keby tak prezident J. Kojda informoval verejnosť napríklad o tom, ako si počínajú akcionári za SR v Slovenských telekomunikáciách, ktorých „menšinový“ akcionár DT nekoná tak, ako predpovedali vládni činitelia a tiež FNM SR pred jeho vstupom do tejto spoločnosti, nehovoriac už o jeho „obchodnej politike“.

Peter Kasalovský

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.