Hospodársky denník
USD48,587 Sk
EUR43,393 Sk
CHF28,142 Sk
CZK1,253 Sk
  Piatok  4.Mája 2001

Dokedy právo silnejšieho?

Komentuje Zuzana Krútka

Nie všetky zmeny, ktoré priniesli obchodné reťazce so svojimi supermarketmi a hypermarketmi do slovenského obchodu, sú dobré, aj keď zákazníkov teší najmä to, že konkurencia tlačí dolu ceny. Nepotvrdili sa obavy domácich výrobcov z toho, že sa ocitnú na vedľajšej koľaji. Avšak podmienky spolupráce, ktoré často nemôžu z existenčných dôvodov odmietnuť, väčšine z nich umožňuje len živorenie. Aj tak sú na tom lepšie ako obchod. Vývoj v Česku i u nás ukazuje, že v maloobchode sú „najohrozenejším druhom“ menšie samoobsluhy. Príchodom hypermarketov a supermarketov, ktorým výrobcovia priamo dodávajú tovar a s rozvojom sietí typu „cash and carry“, kde sa pomerne výhodne zásobujú večierky a iné malé predajne, stráca opodstatnenosť a predovšetkým zákazníkov klasický veľkoobchod. O tom, že menšie predajne majú šancu prežiť len vtedy, keď sa tiež spoja do reťazcov a budú „vyznávať“ spoločnú nákupnú a marketingovú stratégiu, sme písali už neraz. Otázka však stojí inak: Ako vplýva štát na vyvážený rozvoj vnútorného trhu? Kto vôbec rozhoduje o tom, kde je potrebné rozvíjať obchodnú sieť a kde nie? Uvažuje niekto, napríklad orgány samosprávy, aj o urbanistickom „prínose“ tých veľkých ľahko konštruovateľných „škatúľ“, ktoré nám vyrastajú na okrajoch prímestských sídlisk? Nemáme zákon, ktorý by vymedzil priestor pre vzťahy odberateľov a dodávateľov, z čoho vyplýva, že platí právo silnejšieho. Kto získa pozemok, ten stavia, aj keď v blízkosti je pre obyvateľov dostatok nákupných možností. Zákon o veľkých obchodných prevádzkach, ktorý mal byť prijatý ešte vlani v akom-takom predstihu pred hlavným vpádom reťazcov, stroskotal na tom, že v pripomienkovom konaní stratil charakter regulatívu, vyslovene protežoval domácich výrobcov, no zabudol na urbanistické hľadiská.

Medzičasom situácia už nielen dozrela, ale aj prezrela na skutočne koncepčné riešenie. Nemusí to byť práve samostatným zákonom. Proti nečestným obchodným praktikám sa môže zamerať aj paragraf alebo časť prípadnej novely zákona o hospodárskej súťaži. A podmienky výstavby veľkých obchodných prevádzok sa dajú včleniť do zákona upravujúceho výstavbu vôbec. Pritom treba brať do úvahy vybavenosť obchodnej siete v stanovenom okruhu i demografické ukazovatele a kúpyschopnosť obyvateľstva. Preto dnes prichádzajú zástupcovia obchodu s novou iniciatívou, v ktorej chce zladiť svoj postup pri iniciovaní legislatívnych zmien aj s výrobcami potravín.

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.