|
|||||||||||||||||
Piatok 4.Mája 2001 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zvýšiť vplyv spätnej väzbyNaša akciová spoločnosť patrí k jednej z mála výrobných spoločností, ktorá napriek ustavičnému rastu cien vstupov zatiaľ vytvára kladný hospodársky výsledok a plní si aj svoje daňové povinnosti. Žiaľ, podľa súčasnej daňovej legislatívy doplácajú tzv. poctivé podnikateľské subjekty na podvodníkov, ktorí ťažia z nejednoznačnej legislatívy. Výška daňového zaťaženia podnikateľských subjektov vo výške 29 % a množstvo tzv. daňovo neuznaných výdavkov nabádajú spoločnosti k obchádzaniu legislatívnych predpisov, nielen daňových. Na základe skúseností pri využívaní súčasného daňového systému v našej spoločnosti možno uviesť zopár príkladov, ktoré z dôvodu sprehľadnenia daňového systému je nevyhnutné riešiť z celospoločenského hľadiska: 1. Rozpory v sústave daní - daňový systém nie je zladený, chýba prepojenie medzi jednotlivými druhmi daní, a tým dochádza k daňovým únikom alebo v opačnom prípade k znásobeniu daňového zaťaženia. 2. Nesúlad medzi účtovnými a daňovými predpismi najmä na prelome rokov - účtovanie nákladov je do obdobia, s ktorým výkony súvisia, kým pre daňové účely sa uznávajú v období, keď sa realizovala platba - postihuje aj najvzornejších podnikateľov, ktorí svoje dlhy platia v lehote splatnosti. Napríklad výkony realizované a vyfakturované koncom decembra so splatnosťou úhrady v januári nemožno zahrnúť do daňových výdavkov, spoločnosť musí daň z príjmu odviesť do štátneho rozpočtu a o vrátenie dane môže požiadať až po uplynutí ďalšieho zdaňovacieho obdobia. 3. Súčasný daňový systém zvýhodňuje úľavou na dani iba zahraničných investorov v prípade investovania, ale existujúce spoločnosti nenabáda, nemotivuje investovať, vytvárať nové hodnoty (mimo spoločností, ktoré si môžu uplatniť daňovú stratu počas niekoľkých daňových Ako zástupca AZZZ SR často sa stretávam so zamestnávateľmi stredných i malých podnikov, ktorí bojujú s nejednoznačnosťou a ťažkopádnou legislatívou o vytvorenie podnikateľského prostredia, aby zabezpečili živobytie nielen pre seba, ale vytvorením pracovných miest i pre iných občanov. Na záver by som chcel poznamenať iba toľko, že stabilný príjem štátneho rozpočtu je podmienený: - zdokonalením systému a štruktúry daní, - úpravou, prípadne znižovaním daňového zaťaženia právnických a fyzických osôb, - spätnou väzbou, prísnou kontrolou dodržiavania daňovej legislatívy. Jozef Kollár generálny riaditeľ a. s. Duslo Šaľa |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |