|
|||||||||||||||||
Piatok 4.Mája 2001 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zmeniť silnú pozíciu štátuV súvislosti s možnosťou vyjadriť sa k problematike daňovej sústavy je možné v stručnosti z môjho pohľadu povedať nasledujúce: Všeobecne daňová sústava je veľmi zložitou a mimoriadne dôležitou oblasťou. Nebudem hovoriť o jednotlivých detailoch, pretože o mnohých veciach sa dá diskutovať rozsiahlo, ale sústredím svoju pozornosť na základnú filozofiu alebo princípy daňovej sústavy. Úspešné krajiny propagujú trhový mechanizmus ako princíp rovnosti šancí. Náš daňový systém však dopredu určité skupiny zvýhodňuje či iné znevýhodňuje. Tu treba povedať, že základným princípom musí byť rovnosť pre všetky subjekty účastné v daňovom systéme vrátane štátu. Dnešnú silnú pozíciu štátu treba zásadne zmeniť tak, aby štát nebol zvýhodnený oproti podnikateľskej sfére a aby na druhej strane bolo samozrejmosťou pre pracovné subjekty platiť svoje záväzky voči Prosperita štátu musí byť založená na dvoch základných prvkoch, a to na jednej strane na technickom a investičnom rozvoji a na druhej strane na exporte našich výrobkov s vysokou pridanou hodnotou. Technický a investičný rozvoj tak v našich firmách, ako aj v štáte musí zabezpečiť konkurencieschopnosť výrobkov na európskych a svetových trhoch, a preto je nevyhnutné v plnom rozsahu, aby daňová sústava pomohla tým, ktorí investujú. Pri investoroch nie je možné rozlišovať medzi zahraničnými a tuzemskými ani medzi začínajúcimi a už jestvujúcimi, ale treba rozlišovať veľkosť investície a jej návratnosť. Teda doteraz platné pravidlá pri zvýhodnení investície sú pomýlené a treba ich zmeniť. Čo sa týka exportu našich výrobkov, treba povedať, že každý exportér má tzv. nadmerný odpočet. Teda vzniká automaticky pohľadávka exportnej firmy, ktorú si táto uplatňuje u štátu. Nadmerné odpočty firmy finančne a úverovo zaťažujú, čo brzdí ich ďalší technický a investičný rozvoj. Špeciálne v oblasti drevospracujúceho priemyslu a celulózovo-papiernického priemyslu je tento fakt veľmi ťaživým. Zrejme parlament ani vláda si neuvedomujú, že drevo je jediná v plnom rozsahu obnoviteľná surovina, ktorú máme na Slovensku k dispozícii. Tu by pomohlo, keby došlo na jednej strane k recipročným podmienkam pri výpočte DPH na vstupe a výstupe a na druhej strane k zníženiu sadzby DPH na surové drevo, predovšetkým na vlákninu a guľatinu pri jeho ďalšom spracovaní na Slovensku a následnom exporte hotových výrobkov, či už nábytku alebo papiera. Štát by mal mať záujem, aby sa vyvážali hotové výrobky, ako je spomínaný papier a nábytok a nie surové drevo, prípadne polotovary z dreva. Export našich výrobkov je najefektívnejší spôsob získavania finančných zdrojov pre ekonomiku Slovenska. Ján Líška prezident SCP Ružomberok |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |